Peningkatan kolaborasi peserta didik kelas II C SD Kanisius Sengkan dengan menggunakan model pembelajaran student teams achievement division (STAD)

Authors

  • Widha Ari Nur Setyawan Universitas Sanata Dharma

DOI:

https://doi.org/10.22460/collase.v6i5.20880

Abstract

Abstract

The study aims to improve the collaboration skills of second grade C student at Kanisius Sengkan Elementary School in the 2022/2023 academic year in the  thematic learning using a Student Teams Achievement Division (STAD) instructional model. The research method was classroom action research which was carried out in two learning cycles. The research subjects were 32 students from Class II C at Kanisius Sengkan Elementary School. The data analysis technique used in this study is quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate an improvement in the collaborative skills of Class II C students at Kanisius Sengkan Elementary School through the utilization of the Student Teams Achievement Division (STAD) instructional model. This improvement is evidenced by an increase in the average collaborative skill score, which r from 43.33 to 60 in Learning Cycle I, and further increased to 78.33 in Learning Cycle II.

Keywords: Classroom Action Research, Collaborative Skills, STAD

                Abstrak

 

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi siswa kelas II C SD Kanisius Sengkan Tahun Pelajaran 2022/2023 pada pembelajaran tematik dengan penerapan model pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD). Metode penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (Classroom research) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek penelitian merupakan siswa kelas II C SD Kanisius Sengkan sebanyak  32 orang siswa. Teknik análisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah análisis deskrptif kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa adanya peningkatan keterampilan kolaborasi siswa kelas II C SD Kanisius Sengkan dengan menggunakan model pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD). Hal tersebut ditunjukkan dengan adanya peningkatan rata – rata keterampilan kolaborasi yaitu 43.33 menjadi 60 pada siklus I kemudian meningkat lagi menjadi 78.33 pada siklus II.

Kata kunci : Penelitian Tindakan Kelas, keterampilan Kolaborasi, STAD

Downloads

Published

2023-09-30

Issue

Section

Articles