ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENJAWAB SOAL LOGIKA MATEMATIKA PADA INDIKATOR BERPIKIR KRITIS MATEMATIS

Authors

  • Renata Teddy Ronny IKIP Siliwangi
  • Risma Amelia IKIP Siliwangi
  • Martin Bernard IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.10208

Keywords:

Error Analysis, Math Logic, Mathematical Critical Thinking

Abstract

The question is in the form of a description test on the implementation of online learning during the Covid-19 pandemic which shows that most students have difficulty answering questions about mathematical logic material, this underlies the research. This problem occurs because students do not understand the existing statements and the concept of determining the truth value of a compound statement. The purpose of the research is to find out more about students' mistakes when answering mathematical description questions through analysis and description of some students' mistakes when answering questions on mathematical logic material, therefore this study uses descriptive methods with a qualitative approach. The research subjects were students of class XI OTKP (Office Automation and Governance) at one of the Vocational High Schools in Cimahi with a total of 18 students. The stages in this research are planning, implementation, and reporting. The results of the student description test of three questions were used to collect data. The analysis technique used is data reduction, presenting the data and then drawing conclusions. The results and discussion of this study indicate an average of 33.33% of students with low abilities. The percentage of student errors is 44.44% with moderate criteria and 22.22% with low criteria.

Author Biography

Renata Teddy Ronny, IKIP Siliwangi

Pendidikan Matematika dan Sains, IKIP Siliwangi

References

Alawiah, L. T., Rahmatina, D., & Febrian, F. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis melalui Alat Peraga Pilogma pada Materi Logika Matematika. Jurnal Gantang, 3(1), 55–61.

Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 61–70.

Haryani, D. (2011). Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah untuk Menumbuhkembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 14(1), 20–29.

Hendriana, & Soemarmo (2019). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Kurniasih, A. W. (2012). Scaffolding Sebagai Alternatif Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(2), 113–124.

Lapohea, A. Z. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Logika Matematika. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1(2), 133–146.

Miranti, L. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Topik Logika pada Siswa SMK Muhammadiyah 3 Klaten Utara. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 25–40.

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siwa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 993–1004.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131.

Nurcholis, N. (2013). Implementasi Metode Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Penarikan Kesimpulan Logika Matematika. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1(1).

Paembonan, R. D., Hamid, A., & Rochaminah, S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Penarikan Kesimpulan Logika Matematika di Kelas X SMA GPID Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(1), 98–108.

Romika, R., & Amalia, Y. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar dengan Teori Van Hiele. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2).

Sulistiani, E., & Masrukan, M. (2017). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 605–612.

Sumarmo, U. (2013). Kumpulan Makalah Berpikir dan Disposisi Matematik serta Pembelajarannya. Bandung: UPI.

Widyaningrum, I., & Widiawati, W. (2019). Penerapan Alat Peraga Pipa Logika pada Materi Logika Matematika di Kelas X. Journal Of Mathematics Science And Education, 2(1), 12–23. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v2i1.445

Wulandari, L., & Fatmahanik, U. (2020). Kemampuan Berpikir Logis Matematis Materi Pecahan pada Siswa Berkemampuan Awal Tinggi. Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 43–57. https://doi.org/https://doi.org/10.31537/laplace.v3i1.312

Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Quanta, 2(2), 83–91. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/q.v2i2p83-91.1641

Downloads

Published

2022-03-20

Issue

Section

Articles