ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATERI PERSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL PADA SISWA SMP

Authors

  • Eriska Sonia IKIP Siliwangi
  • Adi Nurjaman IKIP Siliwangi
  • Masta Hutajulu IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.10311

Keywords:

Problem solving skill, About Story, One Variable linear equation

Abstract

The ability to solve problems is one of the abilities that students need to have in learning mathematics. Especially solving stories or non-routine questions, students really need to have the ability to solve these problems. Therefore, this study aims to determine and examine the ability to solve mathematical problems in solving one-variable linear equation (PLSV) material stories in junior high school students conducted in one of the public junior high schools in the city of Cimahi. This research method uses a qualitative descriptive method. The subjects of this study were 15 grade VII junior high school students and the data obtained by testing 4 written tests in the form of stories related to everyday life which refers to the steps of problem solving skills, namely finding mathematics from data, making mathematical models from problems. story, planning a settlement strategy, checking the correctness of the answer. From the results of research that has been done that the problem-solving ability of students is still relatively low because students are not accustomed to working on the form of story questions which causes students to find it difficult to determine the steps to be able to solve problems, formulate story questions into mathematical models.

References

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisi Kemampuan Koneksi Matematik Dan Kepercayaan Diri Siswa SMP. 2(1), 25–32.

Hamimah, T. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Handayani Z, K. (2017). Analisis Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Matematika. Semnastika Unimed, 325–330. http://digilib.unimed.ac.id/26892/2/Fulltext.pdf%0A

Indrawati, K. A. D., Muzaki, A., & Febrilia, B. R. A. (2019). Profil Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear. Jurnal Didaktik Matematika, 6(1), 69–84. https://doi.org/10.24815/jdm.v6i1.12200

Lestari, K. S., Nurjanah, S., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(3), 107. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i3.p107-118

Masfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2018). Pentingnya Kemampuan Pemecahan Masalah dan Karakter Bersahabat. Jurnal PGSD, 1(0291), 178–183.

Naila, N., Indah, S., & Nurjaman, A. (2021). Analisis penyelesaian soal bangun ruang sisi datar dinilai dari kemampuan pemecahan masalah matematik siswa smp. 4(4), 931–940. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.931-940

Nasriadi, A. (2016). Representasi Persamaan Linear Satu Variabel Menggunakan Alat peraga Model Cangkir dan Ubin pada Siswa Kelas VII SLTP. Jurnal Numeracy, III(2), 1–10.

Parulian, R. A., Munandar, D. R., & Ruli, R. M. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dalam Menyelesaikan Materi Bilangan Bulat Pada Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 345–354. http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika

Prabawa, E. A. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa pada Model Project Based Learning Bernuansa Etnomatematika. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(1), 120–129.

Pratiwi, N. A., & Munandar, D. R. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Melalui Soal Tes Pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 200–207.

Putra, H. D. (2017). Pengembangan Instrumen Untuk Meningkatkan Kemampuan Mathematical Problem Posing Siswa Sma. Euclid, 4(1), 636–645. https://doi.org/10.33603/e.v4i1.211

Putra, H. D., Putri, A., Lathifah, A. N., & Mustika, C. Z. (2018). Kemampuan Mengidentifikasi Kecukupan Data pada Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa MTs. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 48. https://doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.862

Ruswati, D., Utami, W. T., & Senjayawati, E. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Tiga Aspek. Maju, 5(1), 91–107.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas Vii. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1135-1142

Winarti, D., Jamiah, Y., & Suratman, D. (2017). Kemampuan pemecahan masalah siswa dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan gaya belajar pada materi pecahan di smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(6), 1–9.

Yuwono, T., Supanggih, M., & Ferdiani, R. D. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137–144. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144

Downloads

Published

2022-07-11

Issue

Section

Articles