ANALISIS KESULITAN SISWA SMP DALAM MENGERJAKAN SOAL MATERI STATISTIKA

Authors

  • Alivia Salsabila Maharani IKIP Siliwangi
  • Siti Chotimah IKIP Siliwangi
  • Eka Senjayawati IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.10498

Keywords:

Analysis of Student Difficulties, Statistics Material

Abstract

This containt of research is conducted and aimed at knowing and analyzing how difficult students experience in working on problems in class VIII statistical material. This research using a descriptive qualitative research method with learning process through a contextual approach. In this study, the subjects studied were 10 class VIII junior high students, consisting of 4 male students and 6 female students. This study used instrument test of 5 points every question of description, questions that are sequenced based on the cognitive level of bloom taxonomy. Techniques and data analysis are used by analyzing data such as data reduction, presentation of data and inferring results in research. The tests are then processed by percentage  measuring  results on every indicator with difficulty level ranging from it category is  too easy, easy, to be enough, difficult, and very difficult. Based on the results of the overall difficulty level research falls into the difficult category with a percentage result of 52%, on the problem with indicators making conclusions, making decisions from the data and designing data from the distribution given with a percentage result of 80% which belongs to the category is very difficult.

References

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322.

Febrianti, V., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kesulitan Pada Materi Statistika Kelas Viii Siswa Smp. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(1), 559–566.

Fitriani, N., & Nurfauziah, P. (2020). Meningkatkan kemampuan advanced mathematical thinking dengan menggunakan model pembelajaran matematika knisley pada mata kuliah trigonometri. JPMI - Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(1), 69–80.

Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Penalaran Matematik Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Analisis Kesalahan Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493-504.

Maulin, B. A., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(2), 949–956.

Mediyani, D., & Mahtuum, Z. A. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Transformasi Geometri. Gammath : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 5(1), 16–25.

Nursyamsiah, G., Savitri, S., Yuspriyati, D. N., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kesulitan siswa SMP kelas VIII dalam menyelesaikan soal materi bangun ruang sisi datar. Maju (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika) 7(1), 98–102.

Purnama, A., Wijaya, T. T., Dewi, S. N., & Zulfah, Z. (2020). Analisis Buku Siswa Matematika SMA dari Indonesia dan China Pada Materi Peluang dan Statistik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 813–822.

Putridayani, I. B., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Memahami Soal Cerita Matematika pada Materi Peluang. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(6), 671–678.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas Vii. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135-1142.

Setyorini, I. A., Pramudya, I., & Setiawan, R. (2004). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Terhadap Materi Pokok Statistika Ditinjau Dari Kebiasaan Belajar Matematika. JPMM (Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika), 1(4), 1–14.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24-32.

Downloads

Published

2022-07-11

Issue

Section

Articles