ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMA PADA MATERI PROGRAM LINIER

Authors

  • Afifah Nur Fitriani Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Nita Hidayati Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.10642

Keywords:

Mathematical communication, Mathematics, Linear programming

Abstract

The purpose of this study is to describe the level of mathematical communication skills in linear programming material. Mathematics is an important science to be mastered in the field of education, especially in mathematical communication skills. The research subjects were students of class XI IPA 2 at SMA Negeri 2 Klari in the academic year 2021/2022. In this study using a descriptive method with a qualitative approach. The instrument used is a written test of mathematical communication skills with 5 questions. This test instrument aims to describe the extent to which students are able to explain their ideas mathematically. To obtain descriptive data, data analysis techniques are used, namely by sorting out important data, presenting data, and drawing conclusions. The results obtained indicate that some students are able to explain ideas algebraically, namely by making mathematical models from the graphs of the functions presented, can determine inequality models in graph form, are able to solve problems by describing a graph, can answer questions algebraically by grouping the x variable. and y into the form of inequalities, and is able to translate the problem into inequalities, then complete the calculation by substitution. So it can be concluded that students have mathematical communication skills with a high category.

References

Ahmad, G., Akbar, M., Diniyah, A. N., Akbar, P., Nurjaman, A., Bernard, M., & Siliwangi, I. (2018). Analisis Kemampuan Kemampuan Penalaran Dan Self Confidence Siswa Sma Dalam Materi Peluang. Journal On Education P, 1(1), 14–21.

Ariawan, B., Muhsetyo, G., & Qohar, A. (2016). Analisis kebutuhan pengembangan multimedia pembelajaran berbasis edutainment materi program linier di SMK-PP N Kupang. 261–268.

Arifin, Z., Trapsilasiwi, D., & Fatahillah, A. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika Dalam Menyelesaikan Masalah Pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Siswa Kelas VIII-C SMP Nuris Jember. Jurnal Edukasi, 3(2), 9. https://doi.org/10.19184/jukasi.v3i2.3522

Asmana, A. T. (2018). Profil Komunikasi Matematika Tertulis dalam Pemecahan Masalah Matematika di SMP ditinjau dari Kemampuan Matematika. INSPIRAMATIKA I Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 4(1), 1–12.

Asuro, N. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau Dari Self Concept Siswa SMA Negeri 1 Kampar (Vol. 2507, Issue February). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Karim Riau Pekanbaru.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. In Refika Aditama.

Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 7(1). https://doi.org/10.12928/admathedu.v7i1.7397

Kholilatulloh, A. F., Purwoko, R. Y., & Purwaningsih, W. I. (2021). Menyelesaikan Masalah Matematika Pada Materi Program. 199–205.

Lutfianannisak, L., & Sholihah, U. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Komposisi Fungsi Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal Tadris Matematika, 1(1). https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.1.1-8

Munawaroh, U. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dan Faktor-Faktor yang mempengaruhinya. Skripsi S1 Pendidikan, Universita(Muhammadiyah).

Nurhayati, L., Setiawan, W., & Matematika, P. (2019). Analisis minat belajar matematika siswa sma pada materi program linier berbantuan aplikasi geogebra. Journal on Education, 02(01), 1–8.

Pratama, A. S., Lexbin, M., & Judah, E. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Smp Kelas Vii Pada Materi Segitiga Dan Segiempat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(2), 317–322. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.317-322

Purwati, H., & Nugroho, A. A. (2017). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Masalah Pada Mata Kuliah Program Linear. JIPMat, 1(2), 127–134. https://doi.org/10.26877/jipmat.v1i2.1239

Rustandi, A., & Firmansyah, R. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMK Di Kota Cimahi Pada Materi Program Linear. Journal on Education.

Sriwahyuni, T., Amelia, R., & Maya, R. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Segiempat dab Segitiga. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 3(1), 18–23.

Sugiyono. (2018). Sugiyono Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif.

Yuliani, D., Nurhasanah, N., & Rohaeti, E. E. (2019). Kajian Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Smk Di Kabupaten Bandung Barat Pada Materi Program Linear. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 19. https://doi.org/10.22373/jppm.v2i1.4496

Downloads

Published

2022-07-11

Issue

Section

Articles