ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP KELAS VII DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI ALJABAR

Authors

  • Tintin Sumartini IKIP Siliwangi
  • Tina Rosyana IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.11637

Keywords:

Problem Solving, Algebra, Qualitative Deskriptif

Abstract

A learning models that demanding activity of student to understand the concept of learning situations and problems presented is the model Problem Solving. The purposes of the research is to analyze the problem solving ability of student junior high schoolin solving aljabar test,the ability that hoped might by students is solving math test ability. This research is classroom action research in two siklus. This  research the subjects in were students of class VII A  SMP Al-Mahmud Plus in the odd semester of the 2021/2022 school year, totaling 21 people. Data  instruments were the observation sheet and test questions. The instrument used consists of 5 question with each question consisting of 4 indicators of abilitiy.Data analysis of research is technique using Microsoft excel in the form of descriptive statistics. From data analysis of Research data is shows 66 % of the students are able to understand the problem in the instrument tes, 60% students can plan completion, 57% of students can  run  a completion plan  and  40 % students can check back.

References

Afrilianto, M. (2012). Peningkatan Pemahaman Konsep Dan Kompetensi Strategis Matematis Siswa SMP dengan Pendekatan Metaphorical Thinking. Infinity Journal, 1(2), 192-202.

Aida, N., Kusaeri, K., & Hamdani, S. (2017). Karakteristik Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika Ranah Kognitif yang Dikembangkan Mengacu pada Model PISA. Suska Journal of Mathematics Education, 3(2), 130-139. https://doi.org/10.24014/sjme.v3i2.3897

Aripin. (2015) Meningkatkan Kemampuan Matematis Siswa SMP melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah.Jurnal P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi. 2(1), 120–127.

Aripin, U., Setiawan, W., & Hendriana, H. (2019). Critical Thinking Profile of Mathematics in Integral Materials. Journal of Educational Experts, 2(2), 97–106.

Hadi, S., Radiyatul, (2014), Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Di Sekolah Menengah Pertama Junal Penidikan Matematika 2(1), 53–61.

Kurniawan, A., Setiawan, D., & Hidayat, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Berbantuan Soal Ontekstual Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(5), 63–76.

Lidinillah, D. A. M. (2013). Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning). Jurnal Pendidikan Inovatif, 5(1), 1–7.

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85. https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292

Mustofa, A., Sudirman, S., & Muksar, M. (2020). Identifikasi Kesalahan Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 1 Prambon Dalam Memecahkan Masalah Lingkaran. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 4(1), 52-59.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2(2), 8-18. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Nuroniah, M., & Wijayanti, K. (2013). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah dengan Taksonomi Solo. Unnes Journal of Mathematics Education, 2(2). 55- 63 . https://doi.org/10.15294/ujme.v2i2.3339

Retnowati, D., & Murtiyasa, B. (2013). Upaya meningkatkan Pemahaman Konsep dan Minat Belajar Siswa menggunakan Model Pembelajaran Treffinger. Seminar Nasional Pendidikan Matematika FKIP UMS. Hal 14-23

Romika, & Amalia, Y. (2014). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada materi bangun ruang sisi datar dengan teori van hielle. Jurnal Bina Gogik, 1(2), 17–31.

Usman, H. (2012), Supervisi Efektif dalam Membantu Guru Meningkatkan Seni dan Ilmu Mengajar. Jurnal PTK Dikmen. 2(1).1-14.

Zakiyah, S., Hidayat, W., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Respon Peralihan Matematik dari SMP ke SMA pada Materi SPLTV. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 227–238. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.437

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles