ANALISIS PEMAHAMAN KONSEPTUAL SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA PADA MATERI SPLDV DITINJAU DARI GAYA BELAJAR

Authors

  • Rindang Diana Putri Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Yuyu Yuhana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.12613

Keywords:

Conceptual Understanding, Learning Style, Two Variable Linear Equation System

Abstract

This study aims to observe students' ability to understand the concept of SPLDV and solve SPLDV problems, as well as to describe the conceptual understanding ability of class X students at SMK Negeri 9 Tangerang City on SPLDV material seen from learning styles. This research is a type of qualitative descriptive research. The data collection technique used in this research is a mathematical concept understanding test with 3 items of SPLDV material and interviews. The subjects in this study were 6 students of pharmacy X 1 SMK Negeri 9 Tangerang City. Data analysis techniques used include data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study stated that students with visual learning styles were able to fulfill all indicators of concept understanding, while students with auditory and kinesthetic learning styles were sufficient in understanding the SPLDV concept, but in implementing the concepts and problem solving algorithms were still not good.

References

Khoirunnisa, A., & Soro, S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis pada Materi SPLDV Ditinjau dari Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2398–2409. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.869

Nasika, D. S., Handayanto, A., & Albab, I. U. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dalam Memecahkan Masalah Matematika pada Siswa Kelas XI Ditinjau dari Gaya Belajar. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan MAtematika, 4(2), 156–164.

Purbaningrum, K. A. (2017). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Smp Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 40–49. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2029

Rahayu, S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik Kelas VIII SMP N 1 Rimba Melintang Pada Materi Relasi dan Fungsi. http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/49851

Sari, M., Habibi, M., & Putri, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pairs-Share Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Pengembangan Karakter Siswa SMA Kota Sungai Penuh. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 7–21. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i1.221

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa smp. 3(2), 150–163.

Setiyadi, A. C. (2010). Konsep Demokrasi Pendidikan Menurut John Dewey. At-Ta’dib, 5(1), 77–102. https://doi.org/10.21111/at-tadib.v5i1.585

Susamti, D. (2019). Analisis Pemahaman Berdasarkan Gaya Belajar Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi SPLDV Kelas VIII-G di SMPN 1 Rejotangan Tulungagung. In UIN SATU Tulungagung. http://repo.uinsatu.ac.id/id/eprint/11963

Uno, H. B. (2016). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran. PT Bumi Aksara.

Wahyuni, Y. (2017). Identifikasi gaya belajar (Visual, Auditorial, Kinestetik). Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 128–132.

Downloads

Published

2022-09-29

Issue

Section

Articles