KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS BERDASARKAN GAYA BELAJAR SISWA

Authors

  • Laras Mawar Sari Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Sutirna Sutirna Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Dani Firmansyah Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14034

Keywords:

Ability to Understand Mathematical Concepts, Learning Styles

Abstract

This research is motivated by one of the objectives of learning mathematics is so that students have the ability to understand mathematical concepts. However, the reality on the ground shows that students' ability to understand concepts is still low, so it requires a teacher's understanding of the factors that influence it, namely learning styles. This study aims to describe the ability to understand mathematical concepts in terms of learning styles. The approach used is descriptive qualitative. The research subjects were 3 students from 21 grade VII-A students of SMPN 3 Cikampek. Data was collected through learning style questionnaires, written tests, and interviews. This study's results indicate that students with different learning styles have different results in understanding concepts. Visual learning style students in general are quite capable of meeting indicator of ability to understand mathematical concepts that can meet 3 indicators, students of auditory learning style are generally said to be good or almost meet every indicator of ability to understand concepts that can meet 5 indicators, while kinesthetic learning style in general not good at fulfilling each indicator, which is only able to meet 2 indicators of the ability to understand mathematical concepts.

References

Albar, A. S., & Pramesti, S. L. D. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Siswa dan Pola Asuh Anak dalam Keluarga terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI di SMA Islam YMI. Circle: Jurnal Pendidikan Matematika, 01(01), 83–94.

Aliffianti, T. R., Kurniati, N., Humaira, N., & Turmuzi, M. (2022). Analisis kemampuan komunikasi matematis ditinjau dari gaya belajar siswa kelas VIII SMPN 5 kota Bima tahun ajaran 2021 / 2022. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(2), 461–475. https://doi.org/10.29303/griya.v2i2.170

Deporter, B., & Hernacki, M. (2015). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.

Edo, D. J., Utama, E. G., & Anitra, R. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Kelas IV SD. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 5(1), 01–08.

Fajar, A. P., Kodirun, Suhar, & Arapu, L. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229–239. https://doi.org/10.36709/jpm.v9i2.5872

Firdaus, N., & Rustina, R. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, 432–437.

Fujiarti, A., & Kurnia, I. R. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Dari Kecenderungan Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas IV Di Kabupaten Sumedang. DIKODA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 33–41.

Ginanjar, A. Y. (2019). Pentingnya Penguasaan Konsep Matematika Dalam Pemecahan Masalah Matematika di SD. Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1), 121–129.

Guswanto, E., Susanto, & Trapsilasiwi, D. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Identitas Trigonometri Berdasarkan Kriteria Watson Ditinjau Dari Gaya Belajar. Kadikma, 9(1), 165–173. https://doi.org/10.19184/kdma.v9i1.8444

Himmi, N., Supiati, P., & Husna, A. (2022). Kemampuan Literasi Matematis Siswa Berdasarkan Gaya Belajar Visual. Vygotsky, 4(1), 13–22. https://doi.org/10.30736/voj.v4i1.437

Jati, S. P. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Gaya Belajar Pada Pembelajaran Model Eliciting Activities Bermuatan Etnomatematika. Tesis. Universitas Negeri Semarang.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama (SMP)/Madrasah Tsanawiyah (MTs). Jakarta: Kemendikbud.

Khairunnisa, N. C., & Aini, I. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dalam Menyelesaikan Soal Materi SPLDV pada Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 1(1), 546–554.

Khoirunnisa, A., & Soro, S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis pada Materi SPLDV Ditinjau dari Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2398–2409. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.869

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penenlitian Pendidikan Matematika (Panduan Praktis Menyusun Skripsi, Tesis, dan Laporan, Penelitian dengan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi disertai dengan Model Pembelajaran dan Kemampuan Matematis). Bandung: PT Refika Aditama.

Maulidinah, S. (2019). Profil Bayangan Konsep Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar. Skripsi. Univeristas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Nurlia, S., Nurrahmah, A., & Rosa, N. M. (2021). Peran Gaya Belajar Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI SMK Al-Khairiyah 2. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 7(1), 101–106.

Putri, D. F. P., & Masriyah. (2022). Profil Penalaran Analogi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar. MATHEdunesa, 11(1), 134–144. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n1.p134-144

Setiana, D., Cahyono, B., & Rohan, A. A. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Pada Materi Trigonometri Berdasarkan Gaya Belajar. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 9(2), 176–189. https://doi.org/10.21580/phen.2019.9.2.4521

Soleha, S., Rasiman, R., & Purwosetiyono, F. D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa SMK. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 138–147. https://doi.org/10.26877/imajiner.v1i5.4460

Tiffani, H. (2015). Profil Proses Berpikir Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Perbandingan Berdasarkan Gaya Belajar Dan Gaya Kognittif. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Umrana, Cahyono, E., & Sudia, M. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 4(1), 67–76.

Usman, M. R., Baharullah, & Kristiawati. (2022). Deskripsi Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. JURNAL MathEdu, 5(1), 61–69. https://doi.org/10.37081/mathedu.v5i1.3525

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles