ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI POLA BILANGAN

Authors

  • Nur Amaliatunnisa Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Nita Hidayati Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14515

Keywords:

Mathematical Problem Solving Ability, Number Pattern

Abstract

The purpose of this study was to determine the problem-solving abilities of junior high school students in solving mathematical problems in number pattern material. This research was conducted in one of the public schools located in Karawang Regency. There are 4 indicators of problem solving, namely, the adequacy of known and requested information data, problem solving strategies, completion of mathematical models and arguments, and re-examination of the solutions obtained. This research was conducted with a subject of 17 class VIII students with a qualitative descriptive method. The technique used in data collection was using the descriptive test method, while the technique used to analyze the data was using the average percentage. Meanwhile, the percentage of indicators (1) the stage of identifying data is 27.06%; (2) the problem solving strategy stage, amounting to 21.17%; (3) skill stage in solving mathematical models 9.41%; (4) the concluding stage of 8.23%. The results of the data analysis show that most of the mathematical problem solving abilities of junior high school students are still low.

References

Aisyah, P. N., Khasanah, S. umi N., Yuliani, A., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Segiempat dan Segitiga. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 1025. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p1025-1036

Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31004/CENDEKIA.V3I1.78

Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Bangun Datar. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 77–83.

Fatmala, R. R., Sariningsih, R., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Kelas VII Pada Materi Aritmetika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 227–236. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.192

Fia, N., Fitria, N., Hidayani, N., Hendriana, H., & Amelia, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP dengan Materi Segitiga dan Segiempat. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(01), 49–57.

Fitria, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII SMP Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 786–792.

Hermawati, H., Jumroh, J., & Sari, E. F. P. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Materi Kubus dan Balok di SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 141–152.

Martin, I., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Fungsi. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(6), 641–652. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/3698

Nafi’an, M. I., & Pradani, S. L. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS). Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 112–118. https://doi.org/10.15294/KREANO.V10I2.15050

Nugraha, A., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMA Pada Materi Sistem Persamaan Linear. Journal on Education, 1(2), 179–187.

Nuraeni, L., Suhendri, H., & Masruroh, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Peserta Didik Kelas VIII SMP. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 1(3), 159–171.

Nurrizbaeni, N., Setiawan, W., Siliwangi, I., Jendral, J. T., & Cimahi, S. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Kelas X Pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Nilai Mutlak. Journal on Education, 1(3), 327–336.

Nuryana, D., & Rosyana, T. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK Pada Materi Program Linear. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 11–20.

Purnamasari, I., Setiawan, W., & Siliwangi, I. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi SPLDV Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207–215.

Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan Dan Deret. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 175. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.8069

Rini Husna Azzahra, & Heni Pujiastuti. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 153–162.

Rio, M., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Pada Materi Bilangan Bulat. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 70–81. https://doi.org/10.26877/aks.v11i1.6105

Romika, & Amalia, Y. (2014). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar dengan Teori Van Hielle. Jurnal Bina Gogik, 1(2), 17–31. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/35

Sapitri, Y., Utami, C., & Mariyam, M. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Open-Ended pada Materi Lingkaran Ditinjau dari Minat Belajar. Variabel, 2(1), 16–23.

Setiana, N. P., Fitriani, N., & Amelia, R. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Trigonometri Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 899–910.

Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9.

Tarigan, D. E. (2012). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah-langkah Polya pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Bagi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 9 Surakarta Ditinjau dari Kemampuan Penalaran Siswa. Universitas Sebelas Maret, 32.

Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166–175. https://doi.org/10.21831/JRPM.V4I2.14897

Yahdil Fauza Rambe, A., Dwi Afri, L., Kunci, K., & Masalah, P. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 175–187.

Yuwono, T., Supanggih, M., Dwi Ferdiani, R., Pendidikan Matematika, J., & Kanjuruhan Malang Jl Supriadi, U. S. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137–144. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles