ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS PESERTA DIDIK MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR PADA SOAL KONTEKS KULINER PALEMBANG

Authors

  • Muhammad Aidil Fitrisyah Universitas Sriwijaya
  • Zulkardi Zulkardi Universitas Sriwijaya
  • Ely Susanti Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14570

Keywords:

Mathematical Representation Ability, Linear Equation System, Palembang Culinary Context

Abstract

The purpose of this study was to determine the mathematical representation ability of educated people in the linear buying system using Palembang culinary context questions. This research uses a type of qualitative research with a descriptive approach. The research subjects were students of class XI IPA SMA, totaling 3 people. The data collection techniques used were written tests and interviews. The questions on the written test are of the type of description questions, which consist of 2 questions using the culinary context of Palembang, where the first question uses the context of lamington cake and the second question uses the context of pempek. Data analysis is done by collecting data, reducing it, presenting it, and drawing conclusions from it. The results of the research were that there were two subjects who were able to change the given problem into the form of a mathematical model so that their mathematical representation skills emerged successfully, and one subject was unable to generate mathematical representation abilities because they had not been able to change the given problem into a mathematical model form.

Author Biography

Ely Susanti, Universitas Sriwijaya

Universitas Sriwijaya

References

Abidin, Z., Hudaya, A., & Anjani, D. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Research and Development Journal of Education, 1(1), 131–146. https://doi.org/10.30998/rdje.v1i1.7659

Arianti, F. (2021). Pengembangan Bahan Ajar untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Prepospec berbantuan TIK pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 208–216. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Arifin, M. Z. (2017). Kemampuan Translasi Antar-Representasi Matematika Siswa MTs Ditinjau dari Gender (Tesis tidak diterbitkan). Universitas Negeri Surabaya, Surabaya. In Press.

Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Peningkatan Minat Belajar Siswa melalui Pendekatan Matematika Realistik pada Pembelajaran Berbasis Daring. MATHEMA JOURNAL, 3(2), 117–126.

Handayani, S. D., & Irawan, A. (2020). Pembelajaran matematika di masa pandemic covid-19 berdasarkan pendekatan matematika realistik. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(2), 179–189. https://doi.org/10.29407/jmen.v6i2.14813

Hanipa, A., Triyana, V., & Sari, A. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Pada Siswa Kelas VIII MTs Di Kabupaten Bandung Barat. Journal On Education, 01(02), 15–22.

Mubharokh, A. S., Zulkardi, Putri, R. I. I., & Susanti, E. (2022). Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Pada Materi Penyajian Data Menggunakan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif , 5(2), 345–354. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.345-354

Muntaha, A., Wibowo, T., & Kurniasih, N. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Mengonstruksi Model Matematika Pada Soal Cerita. MAJU : JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN MATEMATIKA, 7(2), 53–58.

Nur Riszki, D. (2019). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Sistem Persmaan Linier Tiga Variabel Kelas X SMA Negeri 1 Tulungagung. UIN SATU Tulungagung.

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 59 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah, 322 (2014).

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti Dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah, 1 (2016).

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 165–174.

Rajuita, N. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Model Pembelajaran Think-Talk-Write (Ttw) Di Kelas X SMAN 1 Pasie Raja Aceh Selatan. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Sabiri, M. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. JPM IAIN Antasari, 1(2), 33–44.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(6), 1135–1142.

Suningsih, A., & Istiani, A. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa

Syafri, F. S. (2017). Kemampuan Representasi Matematis Dan Kemampuan Pembuktian Matematika. Jurnal Edumath, 3(1), 49–55. http://ejournal.stkipmpringsewu-lpg.ac.id/index.php/edumath

Ulya, A. L., & Agustyarini, Y. (2020). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik terhadap kemampuan penalaran matematis siswa kelas V pada materi bangun ruang. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 7(2), 21–33.

UNESCO. (2008). Developing culturally contextualised mathematics resource materials: capturing local practices of Tamang and Gopali communities.

Zulianto, R., & Budiarto, M. B. (2020). Kemampuan Translasi Representasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Dalam Menyelesaikan Soal Kontekstual. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 5(2), 313–327. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/

Zulkardi. (2005). Pendidikan matematika di indonesia : Beberapa permasalahan dan upaya penyelesaiannya. Palembang: Percetakan Unsri.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles