HUBUNGAN ANTARA KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK DENGAN SELF EFFICACY DAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA SMP

Authors

  • Arini Amalia IKIP SILIWANGI
  • Lisdiana Futri Syafitri
  • Veny Triyana Andika Sari

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p887-894

Keywords:

Reasoning Problem Solving, Self Efficacy, Self Regulated Learning

Abstract

The reasoning problem solving is aspect very important ini learning mathematics, not only increase the learning but can improve the analyze power and solve problems in learning mathematic. The student to have high self regulated learning and self efficacy to be learning better . The Purpose of this study is to determine relation reasoning problem solving mathematic with self efficacy and self regulated learning student at the eight grade of SMP Negeri 1 Kutawaluya, The 31 students. Technic used to analyze is correlation test for determine relation reasoning problem solving mathematic with self efficacy and self regulated learning students. Reaserch instrumen used was a postest reasoning problem solving and nontest questioner self efficacy and regulated learning student. The result of reaserch shows there positive correlate between reasoning problem solving mathematic and self efficacy with signification value 0,023<0,05 and self regulated learning with signification value 0,000<0,05. So, Self efficacy and self regulated learning students directly propotional to reasoning problem solving student because the higher its self efficacy and self regulated learning student then the higher reasoning problem solving students.

 

References

Anggraeni, R., & Herdiman, I. (2018). KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMP PADA MATERI LINGKARAN BERBENTUK SOAL KONTEKSTUAL DITINJAU DARI GENDER. Jurnal Numeracy, 5(1).

Budianto, A.M dan Rohaeti, E. (2014). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kemandirian Belajar Siswa SMA Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pengajaran MIPA, Volume 19,.

Egok, S. (2016). Kemampuan Berfikir Kritis dan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Matematika. Pendidikan Dasar, volume 7, 189.

Hendriana, H, Rohaeti, E. E. dan Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa.

Hidayat, W dan Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, Vo. 2, No.

Jatisunda, G. M. (2017). Hubungan Self Efficacy Siswa SMP dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. THEOREMS, Volume 1, 26.

Jumaisyaroh, N. dan H. (2014). Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP melalui Pembelajaran Bebasis Masalah. Kreano, Volume 5, 157–169.

Kartika, D, Hairida. dan Erlina. (2013). Hubungan Antara Self Efficacy dengan Kemandirian Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Kimia di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, Vol. 2, No.

Leonard, A. I. dan. (2017). Pengaruh Effikasi Diri dan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik. LPPM UNINDRA.

Mawaddah, S, dan Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. Pendidikan Matematika, Volume 3, 166–175.

Moma, L. (2014). Peningkatan Self Efficacy Matematis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Generatif. Cakrawala Pendidikan.

Trisnawati, E, dan Rahman, R. (2015). Perbedaaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa yang Mengikuti Pembelajaran dengan Metode Numbered Heads Together dan Metode Konvensional. Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi Bandung, Volume 4.

Windari. F, Dwina, F, dan S. (2014). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Kelas VIII SMPN 8 Padang Tahun Pelajaran 2013/2014 dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 3.

Zamnah, N. L. (2017). Hubungan antara Self-Regulated Learning dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Mata Pelajaran Matematika Kelas VIII SMP Negeri 3 Cipaku Tahun Pelajaran 2011/2012. Teori Dan Riset Matematika (TEOREMA), Volume 1, 31–38.

Downloads

Published

2018-09-14

Issue

Section

Articles