HUBUNGAN SELF CONFIDENCE TERHADAP KEMAMPUAN BERFIKIR KREATIF MATEMATIS SISWA MTs

Authors

  • siti hafsah masfufah IKIP Siliwangi
  • Puput Winarsih IKIP Siliwangi
  • Gida Kadarisma

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p895-902

Keywords:

Kemampuan Berfikir Kreatif, Self Confidence

Abstract

This research to find out in depth about the relationship of self confidence to the ability to think creatively mathematically MTs students. The population in this research is MTs in Cimahi City. Instrument in this research in the form of description of ability of mathematical  creative thinking as much as 5 item, and self confidence questionnaire of student. Methods in this research using correlational research  methods. The result of this research shows that there is a correlation (r) value on Person Corellation between self confidence with students’ mathematical creative thinking ability is 0,597**. Form these results show the level of relationships that are classified and indicate the direction of a positive relationship.

References

Amalia, Y., Duskri, M., & Ahmad, A. (2015). Penerapan Model Eliciting Activities untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Self Confidence Siswa SMA. Jurnal Didaktik Matematika, 2(2), 38–48.

Amarta, K. (2013). Agar kamu menjadi pribadi kreatif. Yogyakarta: Sinar kejora.

Firdausi, Y. N., & Asikin, M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar pada Pembelajaran Model Eliciting Activities ( MEA ), 1, 239–247.

Hendriana.H dan Soemarmo.U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Hendriana, H., Rohaeti, E, E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills & Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Islami, F. N., Meilinda, G., Putri, D., & Nurdwiandari, P. (2018). KEMAMPUAN FLUENCY , FLEXIBILITY , ORIGINALITY , 1(3), 249–258. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.249-258

Mubarok Hifni. (2016). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Kreativitas Pada Siswa Kelas Viii Smpn 10 Malang, (104100078).

N Dewi Yulia. (2016). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif dan Self Confidence Siswa SMP. Universitas Pasundan.

Rista, L., Ikhsan, M., & Rista, L. (2011). Meningkatkan Kreativitas Matematik dan Kepercayaan Diri Siswa melalui Pembelajaran Humanistik Berbasis Pendidikan Matematika Realistik Jurnal Didaktik Matematika, (1999), 64–76.

Sariningsih, R., & Kadarisma, G. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP Melalui Pendekatan Saintifik berbasis Etnomatematika. P2M STKIP Siliwangi, 3(1), 53–56.

Sudrajat, D. (2008). Program pengembangan Self Efficacy bagi konselor di SMA Negeri se kota Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif , Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Wiyono, S. (2005). Manajemen Potensi Diri. Jakarta: Cikal Sakti.

Downloads

Published

2018-09-14

Issue

Section

Articles