ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIK SISWA SMP DI TINJAU DARI RESILIENSI MATEMATIK

Authors

  • Hani Ismatillah Kurnia Pendidikan Matematika IKIP Siliwangi
  • Yani Royani Pendidikan Matematika IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana Pendidikan Matematika IKIP Siliwangi
  • Puji Nurfauziah Pendidikan Matematika IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p933-940

Keywords:

Kemampuan Komunikasi matematik, Resiliensi

Abstract

This research is a descriptive research with qualitative approach which aims to describe and analyze students' difficulties in completing the mathematical communication capability in review of mathematical resilience. The sample of research is the students of class VIII G SMP Negeri 2 Cisarua as many as 28 people. The instruments used are communication skill test, questionnaire of mathematical resilience and interview guidance. The result of data analysis showed that communication ability of students who have high resilience was able to solve the problem of mathematical communication skill well, as well as resilient students were able to complete the test of mathematical communication ability well, but the low resilience students were less precise in completing the test the ability of mathematical communication.

References

Antara, I. N. K. T., Antari, N. N. M., & Dantes, N. (2014). Penerapan Konseling Kognitif dengan Teknik Restrukturisasi Kognitif untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri Singaraja. Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).

Argiyana, H. (2014). Studi Deskriptif Kuantitatif tentang Resiliensi Remaja Putus Sekolah Di Desa Gumelar Kecamatan Gumelar Kabupaten Banyumas. Universitas Muhammadiyah Purwokerto: Dipublikasikan.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Soemarmo, U. (2017). Hard Skill dan Soft Skill.

Hidayat, W., & Sumarmo, U. (2013). Kemampuan Komunikasi dan Berpikir Logis Matematika serta Kemandirian Belajar. dalam Jurnal Delta-fi, 2(1).

Kurniawan, D., & Yusmin, E. (2017). Deskripsi Kemampuan Komunikasi matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita kontekstual. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2).

Minarti, E. D., & Nurfauziah, P. (2018). Pendekatan Konsturktivisme dengan Model Pembelajaran Generatif Guna Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Koneksi Matematis serta Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru di Kota Cimahi. Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 3(2), 68–83.

Nopiyani, D., Turmudi, & Prabawanto, S. (2016). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Berbantuan GeoGebra untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Mosharafa, 5(2), 45–52.

Sugandi, A. I. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Resiliensi Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Generatif. Perspektif Pendidikan, 11(2), 69–80.

Thalhah, S. Z. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematika Melalui Pembelajaran Dengan Pendekatan Problem Posing Pada Siswa Kelas X6 MAN PINRANG. Matematika Dan Pembelajaran, 2(1), 86–104.

Triwahyuningsih, Y. (2015). Hubungan Resiliensi dengan Perilaku Komunikasi dalam Modifikasi Perilaku Kognitif pada Peserta Didik. Prosiding Semnas, 217–225.

Ulfa, W. D. (2016). Resiliensi pada Mahasiswa yang Memiliki Orang Tua Tunggal. Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(5).

Yuliani, A. (2015). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik pada Mahasiswa Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL). Infinity, 4(1), 1–9.

Downloads

Published

2018-09-14

Issue

Section

Articles