PENERAPAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH

Authors

  • Hafsah Puspita Dewi IKIP Siliwangi
  • Elsa Fitri IKIP Siliwangi
  • Eva Dwi Minarti IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p949-956

Keywords:

math problem solving, realistic approach mathematics.

Abstract

This study aims to know the achievement of the ability of the solution of the problems a useful or valuable junior high school students who used the realistic mathematics conventional by learning, the experimental work on this , matter used arithmetic is social class VII junior high school semester the even. Methods used is quantitative, who is in the form of experiments in supported by data from pretes and postes.The population research is junior high school students class VII in west bandung.With 43 sample graders experiment and 40 graders controls on the academic year 2017 / 2018. An instrument that is used is math tests the ability of the solution of the problems .Processing the data were analyzed using ibm spss version 21 application statistics . Processing data using analysis test normality and has been continued by test the average namely mann-whitney test .Based on the analysis conducted , results showed that the achievement of the ability of the solution of the problems a useful or valuable junior high school students who used the mathematics realistic better than conventional learning .

References

Alifah, N., & Aripin, U. (2018). PROSES BERPIKIR SISWA SMP DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIK DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF FIELD DEPENDENT DAN FIELD INDEPENDENT. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4)

Anggraeni, R., & Herdiman, I. (2018). KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMP PADA MATERI LINGKARAN BERBENTUK SOAL KONTEKSTUAL DITINJAU DARI GENDER. Jurnal Numeracy, 5(1).

Anisa, W. N. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematik Melalui Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Untuk Siswa SMP Negeri Di Kabupaten Garut, 1(1).

Hadi, S., & Radiatul. (2014). METODE PEMECAHAN MASALAH MENURUT POLYA UNTUK MENGEMBANGKAN DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA Sutarto Hadi , Radiyatul, 2, 53–61.

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109-118.

Kusumawati, E., & Irwanto, R. A. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP, 4(April), 49–57.

Muchlis, E. E. (2012). PENGARUH PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK INDONESIA ( PMRI ) TERHADAP PERKEMBANGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA KELAS II SD KARTIKA 1 . 10 PADANG, X(2), 136–139.

Muliati, T. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Serta Disposisi Matematik Siswa SMP Melalui Pendekatan Kontekstual. Tesis STKIP Siliwangi Bandung.

Nataliasari, I. (2013). PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENALARAN DAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA MTs.

Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., Nuryana, D., Studi, P., Matematika, P., … Siswa, P. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang, 6(2), 82–90.

Ruhyana. (2016). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM PEMECAHAN, 10(2), 106–118.

Sugandi, A. I. (2011). PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DENGAN SETTING KOOPERATIF JIGSAW TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN KOMUNIKASI MATEMATIS, 171–180.

Syahputra, E. (2013). PENINGKATAN KEMAMPUAN SPASIAL SISWA MELALUI PENERAPAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK Edi. Cakrawala Pendidikan, No. 3, 353–364.

Yuspriati, D. N., Minarti, E. D., & Rohmah, M. S. (2015). Analisis Penerapan Pembelajaran Matematika Berbasis PMRI pada Kelas I Sekolah Dasar di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 1.

Downloads

Published

2018-09-14

Issue

Section

Articles