ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN DAN PEMECAHAM MASALAH MATEMATIK SISWA MTs PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR

Authors

  • Kusnita Damar Sari
  • Rismayanti Rismayanti
  • Indah Puspitasari

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p965-974

Keywords:

Mathematic comprehension, Mathematic problem solving

Abstract

Mathematical cognitive abilities that must be possessed by students one of them is the ability to understand mathematics and mathematical poblem solving. The pupose of this study is to determine the extent to which the ability and solving mathematical problems that students have. The research method used is qualitatve descriptive with sampel nineteen students class IX MTs in Cianjur egency. The test instrument was given five questions of mathematical comprehension and five problems of mathematical problem solving test. Based on the results of ability to comprehend and solve mathematical problems, the understanding and problem solving skills of MTs students in Cianjur regency is still low.

References

Agus, I. K., Artana, B., Wirya, I. N., & Wibawa, I. C. (2014). Pengaruh Strategi React Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV SD 2 Paket Agung, 2(1).

Aripin, U. (2016). MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIK SISWA SMP MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120-127.

Dini, M., Wijaya, T. T., & Sugandi, A. I. (2017). Pengaruh Self Confidence terhadap Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP. Jurnal Silogisme, 2(2), 56–60.

Hendriana, H., & Sumarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Muchlis, E. E. (2012). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI) terhadap perkembangan kemampuan pemecahan masalah siswa kelas II SD Kartika 1.01 Padang. Jurnal Exacta, X(2), 1–4.

Mulyanti, N. R., Yani, N., & Amelia, R. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam pemecahan masalah matematik siswa smp pada materi teorema phytagoras, 1(3), 415–426.

Murnaka, N. P., & Dewi, S. R. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Guided Inquiry untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 163–171.

Nur, A. S., & Rahman, A. (2013). Mathematics Problem Solving as a Medium to Develop a Formal Reasoning at Student of Junior High School. Jurnal Sainsmat, Vol. 2(1), 84–92.

Puspitasari, I., Purwasih, R., Nurjaman, A., & Wahyuni, S. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Program Linear. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 39–46.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP di Bandung Barat. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1–12.

Rohaeti, E. E. (2012). Analisis pembelajaran konsep esensial matematika sekolah menengah melalui pendekatan kontekstual socrates. Infinity: Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 1(2), 186–191.

Sari, S., Elniati, S., & Fauzan, A. (2014). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Padang Tahun Pelajaran 2013 / 2014. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 54–59.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa smp. Infinity: Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 3(2), 150–163.

Sundayana, R. (2016). Kaitan antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 75–84.

Tiun, P. K., Hudiono, B., & Hartoyo, A. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematis Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Materi Pecahan di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(8), 1–10.

Yuhani, A., Zanthy, L. S., & Hendriana, H. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 445–452.

Downloads

Additional Files

Published

2018-09-14

Issue

Section

Articles