KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA MTs PADA MATERI BANGUN DATAR SEGIEMPAT DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL

Authors

  • Ita Kurniasari IKIP Siliwangi
  • Ratna Sariningsih IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p983-992

Keywords:

KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS, PENDEKATAN KONTEKSTUAL

Abstract

This research has purpose to analyze the ability of Mathematical Understanding of MTs students by using contextual approach. This research is a classroom action research with student population of MTs Nurul Hikmah located in West Bandung district and the sample is 18 students of class VIII. The instruments used in this research are cycle I and II tests (after giving the action); and the use of observation sheets for teachers and students as a measure of the conditions of action implementation. The procedures of this study consist of: (1) Planning, (2) Implementation of action, (3) Observation (4) evaluation, and (5) Reflection. The results showed that the Mathematical Understanding of MTs students on the rectangular building materials could be improved by using a contextual approach

References

Aripin, U. (2016). MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIK SISWA SMP MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120-127.

Fitriani, K. (2016). Masalah Matematis Siswa SD Kelas V melalui Pendekatan, 3(1), 40–52. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i1.2355

Hendriana, Heris & Afrilianto, M. (2017). Langkah Praktis Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru. Bandung: Reflika Aditama.

Monica, P. T., Afrilianto, M., & Rohaeti, E. E. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp pada materi peluang dengan pendekatan kontekstual, 1(3), 219–228. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.219-228

Prasetyo, T. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Implementasi Pembelajaran Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan UNISKA, 1, 39–49.

Purwasih, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis dan Self Confidence Siswa MTs di Kota Cimahi Melalui ModelPembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurusan Pendidikan Matematika, STKIP Siliwangi Bandung, 9, 16–25.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan pemahaman matematis siswa smp di bandung barat. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1–12.

Smp, M. S. (2014). Pendekatan kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa smp, 3(2), 150–163.

Yeni, E. M. (2011). Pemanfaatan Benda-Benda Manipulatif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri Dan Kemampuan Tilikan Ruang Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Edisi Khusus, (1), 63–75.

Downloads

Additional Files

Published

2018-09-14

Issue

Section

Articles