Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siwa SMP

Authors

  • Nurul Munawaroh STKIP Siliwangi Bandung
  • Euis Eti Rohaeti
  • Usman Aripin

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p993-1004

Keywords:

Analisis1, kategori_watson, komunikasi_matematis

Abstract

This study was conducted by giving a five description test that has been validated to one of the upper classes. This research was conducted in class VII J SMP NEGRI 1 CILAMAYA WETAN with limited subject ie 6 students with high, medium, and low grade student classification. The results of the research were students' answers analyzed by the Watson error category. And the percentage of student error type in solving the problem of mathematical communication based on categories of error according to Watson is (inappropriate data/ ID) including into error which is high enough that is equal to 38%, (inappropriate procedure/IP) including into error which is quite high at 34%. (omitted conclution/OC) error is included to a fairly low error of 26%. While (ommited data/OD), (response level conflict/RLC), (undirected manipulation/UM), (skills hierarchy problem/SHP), and (above other / AO) of 0% each, including into very low errors.

References

Choridah, T. R. (2013). Peran Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Berpikir Kreatif serta Disposisi Matematis Siswa SMA. Infinity Journal, 2(2), 194–202.

Elida, N. (2012). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pembelajaran Think-Talk-Write (TTW). Infinity Journal, 1(2), 178–185.

Fatmasuci, F. W. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Berorientasi pada Kemampuan Komunikasi dan Prestasi Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 32–42.

Fitriyanti. (2016). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Self Confidence Siswa.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. (N. F. Atif, Ed.).

Hidayat, W., & Sumarmo, U. (2013). Kemampuan Komunikasi dan Berpikir Logis Matematika serta Kemandirian Belajar. dalam Jurnal Delta-fi, 2(1).

Malik, Q. N. (2011). Analisis kesalahan siswa kelas vii smp 4 kudus dalam menyelesaikan soal matematika pada pokok bahasan segiempat dengan panduan kriteria polya.

Novianti, D. E., Khoirotunnisa, A. U., & Indriani, A. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Permasalahan Pemrograman Linear Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 53–59.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Melalui Pendekatan Open Ended. Jurnal PRISMA Universitas Suryakanca, VI(2), 119–131.

Qodariiyah, L., & Rohaeti, E. E. (2015). Mengembangkan Kemampuan Komunikasi dan Disposisi Matematik Siswa SMP melalui Discovery Learning. Infinity Journal, 4(2), 237–252.

Ramellan, P., Musdi, E., & Armiati. (2012). Kemampuan Komunikasi Matematis dan Pembelajaran Interaktif. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 77–82.

Septiani, M. D. (2013). Pembentukan Karakter dan Komunikasi Matematika melalui Model Problem Posing Berbantuan Scaffolding Materi Segitiga.

Siska, Sudardjo, & Purnamaningsih, E. H. (2003). Kepercayaan Diri dan kecemasan Komunikasi Internasional pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi, (2), 67–71.

Wijayanti, O. W. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Melalui Strategi Berbasis Masalah Tipe Relating, Eksperiencing, Appliying, Cooperating, Transfering.

Winarsih, K. A., Sugiarti, T., & Khutobah. (2015). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson Dalam enyelesaikan Permasalahan Pengolahan Data Siswa Kelas VI SDN Baletbaru 02 Sukowono Jember Tahun Pelajaran 2014 / 2015. Artikel Ilmih Mahasiswa, 1(1), 1–5. M

Downloads

Published

2018-09-14

Issue

Section

Articles