ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP BERBANTUAN SOAL ONTEKSTUAL PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR

Authors

  • Apri Kurniawan IKIP SILIWANGI
  • Diki Setiawan IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i5.p271-282

Keywords:

Mathematical Problem Solving Abilities, Contextual Question, Polyhedron

Abstract

Mathematical problem solving abilities will influence student learning achievement is the background of this study. While, the aim is to describe the mathematical problem solving abilities of Junior High School students in the matter polyhedron in the form contextual questions with indicators of student’s abilities to solve problem. Qualitative descriptive is the tipe of this study with a sample of VIII E SMP Negeri 2 Sampang in Cilacap district. Data obtained through tes techniques using instruments that have been validated and then given a score so that the percentage of each indicator is collected and the average process is performed. The instrument used consists of 5 question with each question consisting of 4 indicators of abilitiy. Research data shows 67 % of the students are able to understand the problem, 71% of students can plan completion, 49 % of students can run a completion plan, 42 % of students check back. The data show that the mathematical problem solving abilities of Junior High School students are still relatively medium, so an effort is needed to improve.

References

Darma, Y., Firdaus, M., & Haryadi, M. (2016). Hubungan Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Calon Guru Matematika. Edukasi, 14(1), 169–178.

Fitria, N. . (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP dengan Materi Segitiga dan Segiempat. Edumatica, 8(1), 49–57.

Hendriana, H., Rohaeti, E.E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skill dan Soft Skill Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Hendriana, H & Sumarmo, U. (2017). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Indarwati, D., Wahyudi., & R. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika melalui Penerapan Problem Based Learning untuk Siswa Kelas V SD. Satya Widya, 30(1), 17–27.

Monica, P. . (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Confidence Siswa SMP dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual. IKIP SIliwangi Bandung.

Munaka, F., Z. & P. (2009). Meningkatkan Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Kontekstual melalui Cooperative Learning di Kelas VIII, SMP Negeri 2 Pedamaran Oki. Pendidikan Matematika, 3(1).

Romika & Amalia, Y. (2014). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar dengan Teori Van Hiele. Bina Gogik, 1(2), 17–31.

Ruseffendi, E. . (2006). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Solaikah., Afifah, D. S. & S. (2013). Identifikasi Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 1(1), 97–106.

Solihah, Silvi Zainatu & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemecahan Masalah Geometri berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Musharafa, 6(2), 287–298.

Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA-Universitas Pendidikan Indonesia (UPI).

Wahyuddin, W. (2017). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Kemampuan Verbal. Beta Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 148. https://doi.org/10.20414/betajtm.v9i2.9

Widyastono, H. (2015). Pengembangan Kurikulum di Era Otonomi Daerah dari Kurikulum 2004, 2006, ke Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Additional Files

Published

2019-08-07

Issue

Section

Articles