PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA KELAS VIII SMP PASUNDAN 9 BANDUNG PADA MATERI PERSAMAAN GARIS LURUS DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONSTEKTUAL

Authors

  • Arpin Chronika Saida Manalu KSU Putra Jaya Mandiri
  • M Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.p%25p

Keywords:

Mathematical understanding ability, Contextual Teaching and Learning

Abstract

This research is a classroom action research with descriptive qualitative method, which aims to ilustrate how improved students mathematical understanding abilities when using Contextual Teaching and Learning (CTL) approach to the material of straight line equations. The subjects of this study is 32 students of class VIII-C Junior High School Pasundan 9 Bandung. The instruments used in this study is 5 essay questions that referref to indicators of mathematical understanding ability that is given at the beginning of learning and the end of learning, which is then analyzed by calculating the average of each question indicator. The result of this study indicate that students mathematical understanding ability can be improved using a contextual teaching and learning approach.

References

Afifah, I., & Sopiany, H. N. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Sisawa SMP Dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Kontekstual. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (SESIOMADIKA) 2017, 452–459. Retrieved from http://sesiomadika.890m.com/Prosiding/66IkaAfifah-SESIOMADIKA-2017

Fuadi, R., Johar, R., & Munzir, S. (2016). Peningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis melalui Pendekatan Kontekstual. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 47–54.

Hendriana, H., Rohaeti, E. S., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills snd Soft Skills Matematika Siswa. PT. Refika Aditama.

Huda, N., & Kencana, A. G. (2013). Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Kemampuan Pemahaman dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Kubus dan Balok di Kelas VIII SMP Negeri 30 Muaro Jambi. Prosiding Semirata FMIPA Lampung, 1, 595–606.

Juhana, Nuraeni, Z., & Yuliardi, R. (2018). Penerapan Pembelajaran Konstektual pada Materi Lingkaran untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 4(1), 87–97.

Maharani, S., & Bernard, M. (2018). Analisis hubungan resiliensi matematik terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi lingkaran. 1(5), 819–826.

Manalu, A. C. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas IX dalam Menyelesaikan Soal Materi Lingkaran. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 104–112.

Mulyowati, N., Afrilianto, M., & Rohaeti, E. E. (2018). kemampuan pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Kelas VIII pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel dengan pendekatan Open Ended. 1(3), 269–280.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp Di Bandung Barat. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1).

Romlah, S., Nugraha, N., Nurjanah, S., & Setiawan, W. (2019). Analisis Motivasi Belajar Siswa SD Slbarokah 448 Bandung dengan Menggunakan Media ICT Berbasis For VBA Excel pada Materi Garis Bilangan. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 220–226.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik untuk Siswa Kelas Vii. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis. Infinity Journal, 3(2), 150–163.

Warih, P. D., Parta, I. N., & Rahardjo, S. (2016). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kelas VIII pada Materi Teorema Pythagoras. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya [KNIP I], (Knpmp I), 377–384.

Downloads

Published

2020-07-05

Issue

Section

Articles