ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL URAIAN PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR

Authors

  • Muhamad Syahreza Fahlevi IKIP Siliwangi
  • Luvy Sylviana Zanthy IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.p%25p

Keywords:

Difficulty Analysis, Build a Flat Side Room, Essay Questions

Abstract

This study aims to determine the difficulty of students in solving the problem description on the material to build a flat sided space. Indicators of difficulty in research are difficulties in understanding concepts, difficulties in applying principles and difficulties in skills. This research method using qualitative descriptive method. This research is conducted in SMP Negeri 1 Cihampelas in Grade VIII of academic year 2019-2020. The population of this study was all eighth grade junior high school students in West Bandung Regency. The subject of the research is the students of class VIII-10, namely students who have high mathematical abilities, moderate mathematical abilities, and low mathematics. To obtain research data an instrument was used in the form of test item description. The results of this study prove that subjects with high mathematical ability are able to apply principles and are skilled in solving problems, but still have difficulty understanding concepts and mathematical abilities are already able to understand concepts but in applying principles are still having difficulties and also experiencing skills difficulties, whereas low mathematically capable subjects have not been able to apply concepts and in applying principles are also still experiencing difficulties and experiencing difficulty in skills.

References

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Cendikia, 3(2), 315–322.

Endu, M. U., & Nina, M. G. (2019). Analisis Kesulitan Siswa SMP dalam Menyatakan Peristiwa Sehari-Hari dan Menurunkan Rumus Luas Bangun Datar Segiempat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(1), 51–56.

Jumiati, Y., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(1), 11–18. https://doi.org/10.21831/pg.v14i1.21481

Krisdiana, I., Apriandi, D., & Setiansyah, R. K. (2014). Analisis Kesulitan yang Dihadapi oleh Guru dan Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama dalam Implementasi Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 3(1). https://doi.org/10.25273/jipm.v3i1.492

Kurniawan, H. S. (2018). Kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal matematika materi bangun ruang sisi datar berdasarkan pemahaman konsep pada kelas viii. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi Kesalahan Siswa Smp dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Penalaran Matematik pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar dengan Analisis Kesalahan Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493–504. https://doi.org/10.24014/juring.v1i1.4912

Mulyanti, N. R., Yani, N., & Amelia, R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP pada Materi Teorema Phytagoras. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 415–426. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p415-426

Patmalasari, D., Nur Afifah, D. S., & Resbiantoro, G. (2017). Karakteristik Tingkat Kreativitas Siswa yang Memiliki Disposisi Matematis Tinggi dalam Menyelesaikan Soal Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 30. https://doi.org/10.25273/jipm.v6i1.1509

Sholihah, S. Z., & Ekasatya Aldila Afriansyah. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Mosharafa, 6(2), 287–298.

Sumadiasa, I. G. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Kelas Viii Smp Negeri 5 Dolo dalam Menyelesaikan Soal Luas Permukaan dan Volume Limas. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1(2), 198–208.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852

Zanthy, L. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau dari Latar Belakang Pilihan Jurusan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa di Stkip Siliwangi Bandung. Teori Dan Riset Matematika, 1(1)

Downloads

Published

2020-07-03

Issue

Section

Articles