ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KREATIF MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI SEGIEMPAT DAN SEGITIGA

Authors

  • Siti Suci Robiah MA Miftahussa’adah
  • Deliane Rahmawati MA Miftahussa'adah

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i1.p%25p

Keywords:

Analysis of Critical Thinking Skills, Mathematical Creative, Rectangular and Trianglular Materil

Abstract

This study aims to determine the ability of students to think critically and think creatively in mathematics on the material of squares and triangles. This research was conducted on 39 students at one junior high school in the city of North Cimahi. This study uses nine items. The research method uses qualitative analysis, namely a case study to determine the achievement of indicators in both abilities, on the results of solving the questions that students are doing. The data collection technique in this study was a test question. The data is then analyzed to find out how much completeness and accuracy the students answered. This shows that students have difficulty understanding the meaning shown by the questions, so that students are wrong in determining the right solution to solve the problems contained in the questions. So that it gives the conclusion that the abilities possessed by students are still in the low category.

References

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ.Muhammadiyah Metro, 6(2), 225–233.

Bernard, M. (2015). Meningkatkan kemampuan komunikasi dan penalaran serta disposisi matematik siswa smk dengan pendekatan kontekstual melalui game adobe flash cs 4.0, 4(2), 197–222.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., Setyadi, D., Kristen, U., & Wacana, S. (2019). analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2).

Hartati, A. D., Hayati, A., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Journal On Education, 01(03), 37–47.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). HardSkills dan SoftSkills Matematik Siswa. Bandung: PT Refika Aditama.

Khoiri, M. (2014). pemahaman siswa pada konsep segiempat berdasarkan teori van hiele. Prosiding Seminar Nasional Universitas Jember. Retrieved from Diakses pada 13 oktober 2020

Noordyana, M. A. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Pendekatan Metacognitive Instruction, 5.

Nurismadanti, I. F., Rohaeti, E. E., & Sariningsih, R. (2018). Efektifitas Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Pendekatan Problem Solving pada Materi Perbandingan Senilai untuk Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(6), 1755–1761.

Nurjaman, A., & Hanifah. (2018). Matematik Siswa SMP di Kabupaten Bandung Barat pada Materi Segiempat dan Segitiga, 1(4), 467–478.

Octafia, Y. (2018). Profil Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Segiempat dan Segitiga.

Suharnadi, J. (2015). pengaruh metode pembelajaran problem based learning terhadap kemampuan berpikir kreatif peserta didik (studi kuasi eksperimen mata pelajaran ekonomi kompetensi dasar menganalisis permasalahan ketenagakerjaan di indonesia kelas XI IPS SMA Negeri 2 Sumedang ((Online).). http://repository.upi.edu/id/eprint/17493.

Susanti, R. (2017). Analisa Kesalahan Pemahaman Konsep Bangun Datar pada Siswa kelas V MIN Sukosewu Gandusri Blitar. (Skripsi.). Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis kesulitan belajar matematika siswa kelas v sekolah dasar kota balikpapan pada materi satuan waktu tahun ajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 24–32.

Downloads

Published

2021-01-12

Issue

Section

Articles