HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i6.p%25p

Keywords:

STAD, TGT, Learning Outcomes

Abstract

Learning in the classroom cannot be separated from the application of the learning model, therefore the choice of a learning model is very important because it is related to the success of the teaching and learning process. The purpose of this research is to compare the mathematics learning outcomes of students using the Teams Geams Tournament (TGT) learning model with students using the cooperative learning model type Student Teams Achievement Division (STAD). This research is a quantitative non-equivalent control group design. The sample selection technique used was purposive sampling with the research instrument in the form of tests what were analyzed by inferential statistics and descriptive statistics. From the research result, it was found that there was no significant difference between student learning outcomes with the TGT and STAD learning models.

References

Adiningsih, E., Arsyad, N., & Djadir. (2018). Perbandingan Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD danTipeTGT Dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Trogonometri Siswa Kelas X IPA SMA N 10 Bulukmba.

Amaliah, Q., Syamsudduha, S., & Qaddafi, M. (2017). Perbandingan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dalam Permainan Finding Answer with Barricade dan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas IX MTSN Gowa. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1). https://doi.org/https://doi.org/10.24252/jpf.v5i1.2989

Aulia, D., Syaiful, & Kuntarto, E. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Team, Game, Tournament Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mathematics Paedagogic, 5(1). https://doi.org/https://doi.org/10.36294/jmp.v5i1.1360

Azis, A., & Yusnita, Y. (n.d.). Efektifitas model pembelajaran kooperatif tipe STAD dan TGT terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMPN 05 Batam. 2017.

Chotima, H. (2015). Penerapan Strategi Pembelajaran Think Pair Share untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Biologi Siswa Kelas X-KPR-2 SMKN 13 Kota Malang. Jurnal Pendidikan Sains Dan Pendidikan, 4(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33477/bs.v4i2.535

Irawan, A., & Febriyanti, C. (2016). Efektifitas Mathmagic dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v6i1.755

Istiqlal, M. (2017). Pengembangan multimedia interaktif dalam pembelajaran Matematika. 2, 45. https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1480

Lestar, S. E. C. A., Hariyani, S., & Rahayu, N. (2018). Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Pi: Mathematics Edication Journal, 1(3). https://doi.org/https://doi.org/10.21067/pmej.v1i3.2785

Lubis, N. C. P., & Surya, E. (2017). PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA.

Mayasari, D. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Komunikasi Matematis dan Motivasi Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika.

Musa, L. A. D. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Journal of Islamic Education Management, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.24256/kelola.v2i1.445

Pramita, M., Mulyati, S., & Susanto, H. (2016). Implementasi Desain Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 Dengan Pendekatan Kontekstual. Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 1(3).

Primandari, P. A., Sulasmono, B. S., & Setyaningtyan, E. W. (2019). Perbedaan pengaruh model kooperatif tipe TGT dan STAD dengan multimedia interaktif ceria terhadap sikap sosial dan hasil belajar kognitif pada pembelajaran tematik kelas 5 SD. 3.

Rusman. (2016). Model-model pembelajaran mengembangkan profesionalisme guru. Rajawali Press.

Safarina, E. I. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif TGT Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Kemampuan Kerjasama. Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30738/natural.v5i1.2558

Sepriyanti, N., Nofadila, Marhamah, Kustati, M., & Sabri, A. (2019). Utilization Of Students Team Achievement Division And Team Game Tournament: Effective Ways To Increase Students Mathematics Ability. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(4).

Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa dalam Berbagai Aspek dan Faktor yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2). https://doi.org/https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114

Trianto. (2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta, Prestasi Pustaka, 2007.

Yahya, A., & Bakri, N. W. (2020). Pembelajaran kooperatif tipe rotating trio exchange untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa. Jurnal Analisa, 6(1). https://doi.org/https://doi.org/10.15575/ja.v6i1.8399

Yusuf, A. M. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan penelitian gabungan (Edisi pert). kencana.

Downloads

Published

2021-01-05

Issue

Section

Articles