PENGARUH INTELLIGENCE QUOTIENT (IQ) DAN EMOTIONAL SPIRITUAL QUOTIENT (ESQ) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMA (STUDI KORELASI SISWA SMA SE-KOTA SERANG)

Authors

  • Ayu Lestari Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Cecep Anwar Hadi Firdos Santosa Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ria Sudiana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.p%25p

Keywords:

Intelligence Quotient, Emotional Spiritual Quotient, Mathematics Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of Intelligence Quotient (IQ) and Emotional Spiritual Quotient (ESQ) on mathematics learning outcomes of high school students in Serang City in class XI, totaling 173 students. Methods are in use is survey method with approach quantitative.  Instruments that are used include questionnaire ESQ, portfolio results test IQ students and the value of UAS even the eyes of subjects mathematics compulsory students when class X. Technical analysis of the data that is used is analysis of statistical descriptive and statistical inferential includes testing prerequisites in the form of test for normality and test linearity, test the assumption of the classical form of the test multicollinearity and test heteroscedaticity, then do test the hypothesis in the form of test analysis of regression simple and test analysis regression multiple . The results of this study indicate that there is a positive influence between the Intelligence Quotient (IQ) and the mathematics learning outcomes of high school students, there is a positive influence between the Emotional Spiritual Quotient (ESQ) and the mathematics learning outcomes of high school students, and there is a positive influence between the Intelligence Quotient (IQ), Emotional Spiritual Quotient (ESQ) and mathematics learning outcomes of high school students.

References

Agustian, A. G. (2006). Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ Power Sebuah Inner Journey Melalui Al-Ihsan. Arga Wijaya Persada.

Agustian, A. G. (2016). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual (ESQ) : The ESQ Way 165. PT Arga Tilanta.

Ardana, I. C., Aritonang, L. R., & Dermawan, E. S. (2013). Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional dan kesehatan fisik untuk memprediksi prestasi belajar mahasiswa akuntansi. Jurnal Akuntansi, 17(3), 444–458.

Azzet, A. M. (2010). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Bagi Anak. Kata Hati.

Bungawati., Taiyeb, A. M., & Hartati. (2018). Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional dan kecerdasan spiritual terhadap hasil belajar biologi siswa SMA Negeri di Kabupaten Soppeng. UNM Journal of Biological Education, 1(2), 191–202.

Daud, F. (2012). Pengaruh kecerdasan emosional (EQ) dan motivasi belajar terhadap hasil belajar biologi siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 19(2), 243–255.

Goleman, D. (2009). Emotional Intelligence (Kecerdasan Emosional ). PT Gramedia Pustaka Utama.

Gusniwati, M. (2015). Pengaruh kecerdasan emosional dan minat belajar terhadap penguasaan konsep matematika siswa SMAN di Kecamatan Kebon Jeruk. Jurnal Formatif, 5(1), 26–41.

Haji, J., Ali, B. B., & Ilham, S. (2013). The intelligence, emotional, spiritual quotients and quality of managers. Global Journals Inc, 13(2), 1–11.

Herawati, W. L., & Mulyanratna, M. (2014). Studi korelasi antara kecerdasan emosional spiritual (ESQ) dan hasil belajar fisika siswa madrasah aliyah swasta (MAS) di wilayah Kecamatan Dukun Kabupaten Gresik. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 3(2), 161–166.

Imron, M., & Samparadja, H. (2015). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan spiritual, kecerdasan intelektual dan perilaku belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa madrasah aliyah. 1(2), 19–30.

Khumaidi., & Tarsis, T. (2014). Pengaruh kecerdasan intelektual (IQ), cara belajar, dan Kkreativitas Guru dalam pembelajaran terhadap prestasi belajar ekonomi siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Bangsri Kabupaten Jepara. Economic Education Analysis Journal (Online) EEAJ 3(2), 3(2), 307–310.

Mirnawati., & Basri, M. (2018). Pengaruh kecerdasan emosional terhadap hasil belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(1), 56-64.

Nurdiansyah, E. (2016). Pengaruh kecerdasan spiritual, kecerdasan emosional, dampak negatif jejaring sosial dan kemampuan berpikir divergen terhadap hasil belajar matematika siswa. Journal of EST, 2(3), 171–184.

Nurhidayati, T. (2014). Urgensi kecerdasan emosional dan kecerdasan spiritual dalam peningkatan prestasi belajar PAI siswa. Edu-Islamika, 6(2), 209–223.

Sudjana, N. (2005). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.

Supardi. (2012). Pengaruh pembelajaran matematika realistik terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari motivasi belajar. Cakrawala Pendidikan, 2(2), 244-155.

Syah, M. (2011). Pisikologi Belajar. PT Raja Grafindo Persada.

Wahyuningtyas, P. (2014). Hubungan antara kecerdasan emosional (EQ) dan motivasi belajar dengan perilaku belajar siswa mata pelajaran pendidikan agama (PAI) di SMP 01 Jenangan Ponorogo. Jurnal Cendekia, 12(1), 49–72.

Yenti, N., Machasin., & Amsal, C. (2014). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan intelektual, dan disiplin terhadap kinerja perawat pada R.S PMC Pekanbaru. Jom FEKON, 1(2), 1–21.

Zamroni., & Umiarso. (2011). ESQ Model dan Kepemimpinan Pendidikan: Kontruksi Sekolah Berbasis Spiritual. RaSAIL Media Group.

Downloads

Published

2021-05-21

Issue

Section

Articles