IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBER HEAD TOGETHER UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP OPERASI BENTUK ALJABAR PADA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 7 CIMAHI

Authors

  • Eka Senjayawati IKIP Siliwangi
  • Ima Saridah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.p1-8

Keywords:

Concept Understanding, Numbered Head Together, Cooperative Learning

Abstract

This research is classroom action research. The aim is to improve the understanding of the concept of algebraic operations in Class VII  students of SMP Negeri 7 Cimahi by using the number head together type of cooperative learning model. This research was conducted on students of class VII I SMP Negeri 7 Cimahi with a total of 30 students. The instrument used is in the form of test questions for understanding mathematical concepts regarding the operation of algebraic forms and questionnaire sheets. Implementation stage: conducting initial test (before action), test cycle I and II (giving action). In the first cycle with a direct learning model. Then in the second cycle with the NHT type cooperative learning model. The results of this study indicate that there is an increase in students' understanding of mathematical concepts, with test results above the KKM.

References

Handayana, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Ghalia Indonesia.

Hartanti, T., Widianti, D, T., Safarinah, Wahyudi, Suranto, I. (20131). Penggunaan Model Numbered Heads Together (NHT) dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Kala Cendekia PGSD Kebumen, 1(1).

Hartati, S., Abdullah, I., & Haji, S. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi dan Koneksi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2(1), 43–72.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesional Guru. Kata Pena.

Lagur, D. S., Makur, A. P., & Ramda, A. H. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 357–368.

Malik. (2013). Pembelajaran Pendidikan. Universitas Negeri Surabaya.

Nur, M. I., & Salam, M. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMPN 1 Tongkuno. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 4(1), 99–122.

Sari. (2011). Desain Pembelajaran Materi Pengukuran Sudut dengan Menggunakan Konteks Tata Surya di Kelas VI. Tidak diterbitkan.

Sari, P. (2017). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Materi

Besar Sudut melalui Pendekatan PMR. Jurnal Gantang, 2(1).

Shoihimin. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Arruz-Media.

Zulkardi & Putri, R, I. (2010). Pengembangan Blog Support untuk Membantu Siswa dan Guru Matematika Indonesia Belajar Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Balitbang.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles