STRATEGI PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA PADA MATERI HIMPUNAN DI MASA PANDEMI COVID-19

Authors

  • Neng Istiqomah Wardah Latifah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Sutirna Sutirna Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.p%25p

Keywords:

Strategy, Mathematical Problem Solving, Set, Covid-19 Pandemic

Abstract

This study aims to analyze the use of mathematical problem-solving strategies used by student in solving math problems in the form of story problem on set materials when learning must be done online. This research using qualitative approach-descriptive methods. The research was conducted in grade VII SMP Negeri 2 Telukjambe Timur with 30 students. The instrument in this study consisted of two items problem solving abilities on the set material. The research subject were analyzed by referring to indicators of mathematical problem solving strategies according to Polya and Pasmep which consisted of trial and error strategies, making pictures or diagrams, finding pattern, and logical thinking. The data analysis technique in this research is using descriptive analysis which consists of the stages of reducing the data, presenting the data and drawing conclusions. The result showed that of the 30 students who took the test via WhatsApp as a media, most of the student completed the test by implementing a trial and error strategy. As for the details of using strategy in completing the test were as many as 46,60% of the students solve the problem with a trial and error strategy; 6,65% of the students with strategies to make pictures or diagrams; 23,30% of the students with strategies to find patterns, and 23,30% of the students with strategies think logically.

References

Adifta, E. D., Maimunah, & Roza, Y. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Madrasah Tsanawiyah MTs Kelas VII Pada Materi Himpunan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 340–348. https://doi.org/https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2561

Agsya, F. M., Maimunah, & Roza, Y. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari motivasi belajar siswa MTS. Symmetry, 4(2), 31–44.

Angraini, H., & Putra, A. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi FPB dan KPK di SD Negeri 02 Langsa. Journal of Basic Education Studies, 2(1), 132–142.

Ayuningrum, D. (2017). Strategi Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Ditinjau dari Tingkat Berpikir Geometri Van Hiele. KREANO: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(1), 27–34. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15294/kreano.v8i2.6851

Herliandry, L. D., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70. https://doi.org/https://doi.org/10. 21009/jtp.v22i1.15286

Indrajaya, E. S., Ratu, N., & Kriswandani. (2012). Strategi Pemecahan Masalah dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi SPLDV Siswa Kelas VIII di SMP Kristen 2 Salatiga. Journal Universitas Kristen Satya Wacana, 5(9), 1–11.

Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No.58 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional. https://doi.org/10.1093/eurheartj/eht160

Khairul, T. (2018). Analisis strategi pemecahan masalah matematika siswa pada materi himpunan di kelas VII MTsN 2 Aceh Besar. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.

Kurniawan, R. I., Nindiasari, H., & Setiani, Y. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis dengan menggunakan pembelajaran daring. WILANGAN : Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 150–160.

Mendikbud. Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran CoronaVirus Disease (COVID-19). , (2020).

Mona, N. (2020). Konsep Isolasi dalam Jaringan Sosial untuk Meminimalisasi Efek Contagius (Kasus Penyebaran Virus Corona di Indonesia). Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2), 117–125.

Nisa, A. L. (2018). Analisis kemampuan abstraksi matematis siswa dalam menyelesaikan soal pada materi segiempat kelas VII SMP. JPM : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1–8.

Rahmadani, E., & Sirait, S. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Linear. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan Ke-4 Tahun 2020 Tema : â€Sinergi Hasil Penelitian Dalam Menghasilkan Inovasi Di Era Revolusi 4.0â€, 28–36.

Rambe, A. Y. F., & Afri, D. L. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 09(2), 175–187. https://doi.org/doi : 10.30821/axiom.v9i2.8069 Abstrak:

Solehah, A., Nindiasari, H., & Fatah, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dengan Pembelajaran Daring. WILANGAN : Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, X(X), 176–186.

Suwanto, Aisyah, N., & Santoso, B. (2019). Strategi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika SMA Negeri 1 Indralaya. Cakrawala, 19(1), 139–148. https://doi.org/https://doi.org/10.31294/jc.v19i1

Wati, M. K., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Masalah Matematika dengan Menggunakan Langkah Polya Siswa Kelas VII SMP. Jurnal PRISMA Universitas Suryakancana, VI(1), 9–16.

Widyasari, Darmawan, P., & Novi, P. (2019). Strategi Siswa dalam Memecahkan Masalah Statistika. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA 2019, 176–184.

Downloads

Published

2021-05-21

Issue

Section

Articles