ANALISIS VALIDITAS RELIABILITAS DAN INDEKS KESUKARAN PADA BUTIR SOAL MATERI BARISAN DAN DERET BERDASARKAN TAKSONOMI BLOOM REVISI

Authors

  • Fentiawati Trysna Dinata IKIP Siliwangi
  • Tina Rosyana IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.p%25p

Keywords:

Validity, Reliability, Tribulation Index, Sequence and Series, Revised Bloom Taxonomy

Abstract

This study aims to analyze and categorize in accordance with the validity, reliability and difficulty index of each item of barisan and series material in high school students class XII IPA 4 in one of the public schools in Cimahi city with a sample used by 28 people. The indicators used to analyze the problem are based on a revised Bloom Taxonomy that contains the cognitive domain levels C2 (understanding), C3 (Applying), C4 (Analyzing), C5 (Evaluating) and C6 (Creating). This type of research is qualitative descriptive research. The analysis is done by giving a written test in the form of a description question that amounts to 10 questions, then analyzing the test results that have been done. The method used is content analysis with the help of Microsoft Office Excel. The results of the analysis showed that out of the 10 question items tested there are 6 questions that can be used with the average result of validity and reliability in the moderate category as well as a difficulty index that shows the categories of easy, medium and difficult questions.

References

Andayani, M., & Amir, Z. (2019). Membangun Self-Confidence Siswa melalui Pembelajaran Matematika. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 147–153.

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik dan Kepercayaan Diri Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(1), 25–32.

Arifin, Z. (2017). Kriteria Instrumen dalam suatu Penelitian. Jurnal THEOREMS, 2(1), 28.

Budiharto, Triyono, & Suparman. (2019). Pengaruh Teknologi Pendidikan pada Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 6(2), 96–114.

Diandita, E. R., Johar, R., & Abidin, T. F. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis dan Metakognitif Siswa SMP pada Materi Lingkaran Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 79–97.

Effendi, R. (2017). Konsep Revisi Taksonomi Bloom dan Implementasinya pada Pelajaran Matematika SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 72–78.

Halik, A. S., Mania, S., & Nur, F. (2019). Analisis Butir Soal Ujian Akhir Sekolah Mata Pelajaran Matematika pada Tahun Ajaran 2015/2016 SMP Negeri 36 Makassar. Al Asma : Journal of Islamic Education, 1(1), 11.

Hasbullah, H. (2020). Analisis Butir Soal Matematika UN SMP/MTs Tahun 2018/2019 Ditinjau dari Kriteria Koneksi Matematis. Efektor, 7(1), 73–79.

Laela, U. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Means Ends Analysis Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Efficacy Siswa SMA. In Tesis pada Sekolah Pascasarjana UNPAS: tidak diterbitkan.

Maryati, I., & Priatna, N. (2017). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Matematika Melalui Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Mosharafa, 6(3), 333–344.

Netriwati, N. (2018). Penerapan Taksonomi Bloom Revisi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Desimal: Jurnal Matematika, 1(3), 347–352.

Purnawati, L., & Nusantara, T. (2020). Analisis Pertanyaan Guru dalam Pembelajaran Statistika Berdasarkan Revisi Taksonomi Bloom. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2), 198–209.

Salmina, M., & Adyansyah, F. (2017). Analisis Kualitas Soal Ujian Matematika Semester Genap Kelas XI SMA INSHAFUDDIN Kota Banda Aceh. Jurnal Numeracy, 4(1), 37–47.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik untuk Siswa Kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135.

Setiaji, B., Nindiasari, H., & Hendrayana, A. (2019). Pengaruh Pendekatan Metakognitif Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Disposisi Matematis Peserta Didik Madrasah Aliyah Ditinjau dari Tahap Perkembangan Kognitif. Journal of Authentic Research on Mathematics Education, 1(2), 149–155.

Downloads

Additional Files

Published

2021-05-29

Issue

Section

Articles