ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR PADA MATERI SATUAN PANJANG DALAM PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN MEDIA SCRATCH

Authors

  • Annisa Putri Pratiwi IKIP SILIWANGI
  • Martin Bernard IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25p

Keywords:

Scratch, Learning Interest

Abstract

This research is qualitative descriptive research that aims to see how the interest in learning elementary school students on unit length material using scratch media. The subjects of the study were 14 grade V elementary school students in West Bandung in the 2020-2021 school year. The instruments used are the assessment of the scale of students' learning interests, test tests and interviews. Then the test results and questionnaires are processed using Microsoft excel. From the results of the data that has been processed obtained the results of the study interest scale questionnaire students have a percentage of 76.26%. The results of the study from test 1 and test 2 experienced an average value change of 21.6. And based on the results of questionnaire data, test tests and interviews in students, the results of this study showed that the interest in learning grade V elementary students in long unit materials using scratch media falls into a strong category.

References

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis kemampuan koneksi matematik dan kepercayaan diri siswa smp. JPMI - Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(1), 25–32.

Arfiansyah, L. P., Akhlis, I., & Susilo, S. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis scratch pada pokok bahasan alat optik. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(1), 66–74. https://doi.org/10.15294/upej.v8i1.29515

Aripin, U., Setiawan, W., Hendriana, H., & Masruroh, A. A. (2020). ASGAR ( animasi software geogebra dan alat peraga ) untuk mendukung proses pembelajaran matematika di kelas. Jurnal Solma, 09(02), 354–360.

Besare, S. D. (2020). Hubungan minat dengan aktivitas belajar siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran), 7(1), 18–25. https://doi.org/10.17977/um031v7i12020p018

Nahdi, D. S. (2019). Keterampilan matematika di abad 21. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 133–140.

Nugroho, M. A., Muhajang, T., & Budiana, S. (2020). Pengaruh minat belajar siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran matematika. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 3(1), 42–46. https://doi.org/10.33751/jppguseda.v3i1.2014

Rahmawati, N. S., Bungsu, T. K., Islamiah, I. D., & Setiawan, W. (2019). Analisis minat belajar siswa ma al-mubarok melalui pendekatan saintifik berbantuan aplikasi geogebra pada materi statistika dasar. Journal On Education, 01(03), 386–395.

Sari, A. A. I. (2016). Mengembangkan Rasa Ingin Tahu Dalam Pembelajaran Matematika melalui Penemuan Terbimbing Setting TPS. Prosiding Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika, November, 373–382.

Sari, A. D., & Noer, S. H. (2017). Kemampuan pemecahan masalah matematis dengan model creative problem solving (cps) dalam pembelajaran matematika. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika 2017, 245–252.

Supriyono. (2018). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa sd. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, II(1), 43–48. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpd/article/view/6262/3180

Wibowo, A. (2017). Pengaruh pendekatan pembelajaran matematika realistik dan saintifik terhadap prestasi belajar, kemampuan penalaran matematis dan minat belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i1.10066

Wilda, Salwah, & Ekawati, S. (2017). Pengaruh kreativitas dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika siswa. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 134–144.

Wulandari, S. (2020). Media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan minat siswa belajar matematika di smp 1 bukit sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891

Zahid, M. Z., Dewi, N. R., Asih, T. S. N., Winarti, E. R., Putri, T. U. K., & Susilo, B. E. (2021). Scratch coding for kids : upaya memperkenalkan mathematical thinking dan computational thinking pada siswa sekolah dasar. 4, 476–486.

Downloads

Published

2021-07-24

Issue

Section

Articles