ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL BANGUN RUANG SISI DATAR

Authors

  • Bunga Aulia Maulin IKIP Siliwangi
  • Siti Chotimah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25p

Keywords:

Student Difficulties, Polyhedron

Abstract

This study uses descriptive qualitative research. The population taken by the researcher is students from class IX in one of the public schools in Bandung Regency, and the sample in this study were 22 student of class IX-H at the same school. The data collection method use in this study was a test description method with a test containing 8 question which were arranged based on the cognitive bloom level. The results of the test are processed by measuring the percentage of each category indicator in the level of difficulty, namely the very high, hight, quite high, low and very low categories. The results of the study indicate that the difficulties faced by students in answering the flat-sided geometry material are: (a) students have a lot of difficulties in understanding the basic concepts of building space. (b) students still find it difficult to determine which formula should be used and students have difficulty understanding the meaning of the problem. (c) not analyzing the command of the question properly.

References

Awwalin, A. A. (2021). Analisis kesulitan siswa smp kelas viii pada materi bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(1), 225–230.

Darmawan, I., Kharismawati, A., Hendriana, H., & Purwasih, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP Berdasarkan Newman dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 71-78.

Elfiah, N. S., Maharani, H. R., & Aminudin, M. (2020). Hambatan Epistemologi Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Ruang Sisi Datar. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 11-22.

Fahlevi, S. M., & Zanthy, S. L. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(2), 313–322.

Fatimah, A., & Purwasih, R. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Di Islamic Boarding School Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(6), 625–632.

Gais, Z., & Alfriansyah, A. E. (2018). A NALISIS K EMAMPUAN P EMAHAMAN M ATEMATIS S ISWA SMP PADA Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. Pendidikan Matematika, 7, 251–262.

Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Di Smp Negeri 12 Bandung. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 18–30.

Hidajat, D., Pratiwi, D. A., & Afghohani, A. (2018). Analisis Kesulitan Dalam Penyelesaian Permasalahan Ruang Dimensi Dua. Jurnal Pendidikan Matematika , 1(1), 1-16.

Khoirunnisa, S., Sulhan, S., Kalsum, U., Timbu, D. L., Ngongo, O. B., & Ambarawati, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Luas Permukaan Dan Volume Bangun Ruang Sisi Datar. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 2(2), 21–32.

Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Penalaran Matematik Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Analisis Kesalahan Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493-504.

Mazlan, M., Roza, Y., & Maimunah, M. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 5(1), 11-18.

Nurlaila, S., Sariningsih, R., & Maya, R. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Terhadap Soal-Soal Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1113-1120.

Putridayani, I. B., & Chotimah, S. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 57–62.

Romika, & Amalia, Y. (2014). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Teori Van Hielle. Jurnal Bina Gogik, 1(2), 17–31.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas Vii. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135-1142.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67

Downloads

Additional Files

Published

2021-07-26

Issue

Section

Articles