ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMA PADA MATERI TRIGONOMETRI BERDASARKAN KEMAMPUAN AWAL MATEMATIS SISWA

Authors

  • Nadia Putri Setiana IKIP Siliwangi
  • Nelly Fitriani IKIP Siliwangi
  • Risma Amelia IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25p

Keywords:

Problem solving, trigonometry

Abstract

This study aims to analyze the problem solving ability of high school students on trigonometry material. The method of this study is a qualitative descriptive method with the research subject of 30 students of class XI in one of the Kab. West Bandung. The data collection instrument used was in the form of a description test consisting of 4 questions with indicators of problem solving abilities. The results of student answers were analyzed using a scoring rubric which was compiled based on 4 indicators of problem solving ability, namely: 1) understanding the problem, 2) planning problem solutions, 3) implementing a settlement plan, 4) looking back. Then the data is processed by calculating the percentage of student achievement against each problem solving indicator. Based on the results of the study, it was found that students had not mastered the indicators of implementing the completion plan and looking back at the percentages 52.5% and 37.5% respectively. Students with high abilities and are making mistakes because students are less careful when solving problems with different error levels. Meanwhile, students with low abilities make mistakes due to a lack of student understanding of problems and concepts.

References

Agnesti, Y., & Amelia, R. (2020). Analisis kesalahan siswa kelas viii smp dalam menyelesaikan soal cerita pada materi perbandingan ditinjau dari gender. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(01), 151–162.

Arigiyati, T. ., & Istiqomah.I. (2016). Perbedaan kemampuan pemecahan masalah dengan pembelajaran learning cycle dan konvensional pada mahasiswa prodi pendidikan matematika. Union:Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1).

Aulia, K., Trapsilasiwi, D., & Sugiarti, T. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita materi segiempat berdasarkan newman’s error analysis (NEA) ditinjau dari kecerdasan logis matematis siswa. Jurnal Matematika Dan Pend. Matematika (KadikmA), 9(1), 106–115.

Dewi, K. I. P., Ariawan, I. P. W., & Gita, I. N. (2019). Analisis kesalahan pemecahan masalah matematika siswa kelas XI SMA Negeri 1 Tabanan. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, X(2), 2599–2600.

Fitria, N. F. N., Hidayani, N., Hendriana, H., & Amelia, R. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematik siswa SMP dengan materi segitiga dan segiempat. Edumatica, 08(April), 49–57.

Fitriani, N. (2016). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa kelas viiipada materi teorema pythagoras. Phenomenon, 2(2), 341–351.

Hanipa, A., & Sari, V. T. A. (2017). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL PADA SISWA KELAS VIII MTs DI KABUPATEN BANDUNG BARAT. Jurnal On Education, 01(02), 15–22.

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis dan adversity quotient siswa smp melalui pembelajaran open ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109–118.

Islamiyah, A. C., Prayitno, S., & Amrullah. (2018). Analisis kesalahan siswa SMP pada penyelesaian masalah sistem persamaan linear dua variabel. Jurnal Didaktik Matematika, 5(1), 66–76. https://doi.org/10.24815/jdm.v5i1.10035

Jedaus, M. D., Farida, N., & Suwanti, V. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pokok bahasan perbandingan tahapan Polya. Seminar Nasional FST 2019, 2, 306–315.

Manalu, A. C. S., & Zanthy, L. sylviana. (2020). Analisis kesalahan siswa smp kelas ix dalam menyelesaikan soal materi lingkaran. 04(01), 104–112.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Smp Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.122

Nuraida, I. (2017). Analisis Kesalahan Penyelesaian Soal Bangun Ruang Sisi Lengkung Siswa Kelas Ix Smp Negeri 5 Kota Tasikmalaya. Teorema, 1(2), 25. https://doi.org/10.25157/.v1i2.550

Saputra, R., Rosita, C. D., & Maharani, A. (2020). Kemampuan pemecahan masalah siswa pada topik trigonometri. 04(02), 857–869.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita bangun datar segiempat ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematik siswa kelas vii. JPMI - Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(6), 1135–1142.

Sastri, D. N., Sujatmiko, P., & Fitriana, L. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam memecahkan masalah matematika pokok bahasan aplikasi barisan dan deret berdasarkan langkah polya ditinjau dari kemampuan awal siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM), 3(6), 601–610.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67.

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5.

Syahran, S., & Anisa. (2019). Identifikasi kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal trigonometri di SMA. Jurnal Pendidikan, 20.

Syamsu, F. . (2020). Pengembangan lembar kerja peserta didik berorientasi pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Genta Mulia, XI(1), 65–79.

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). TIPE PENELITIAN DESKRIPSI DALAM ILMU KOMUNIKASI. Jurnal Diakom, 1(2), 83–90.

Downloads

Additional Files

Published

2021-07-24

Issue

Section

Articles