ANALISIS KESULITAN SISWA SMP KELAS VIII DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI STATISTIKA BERDASARKAN TAKSONOMI BLOOM MELALUI PEMBELAJARAN DARING

Authors

  • Raras Rasanti IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Statistics, Bloom Taxonomy, Online Learning

Abstract

This study aims to analyze the difficulties of class VIII junior high school students in working on statistical problems through online learning. The method used in this research is descriptive qualitative research method, by giving a test in the form of a description consisting of 3 questions using Bloom's taxonomic thinking ability level. The subjects in this research were students in class VIII at SMPN 6 Cimahi, totaling 17 students. The data collection technique used in this study is in the form of test results with Bloom's taxonomic ability level. low-level abilities represent C3, C4 and C5 represent moderate-level thinking skills and C6 represent high-level thinking. The results of the interpretation of the difficulties that students face in solving statistical problems are C3 got a good interpretation, C4 and C5 with less interpretation. Difficulties that affect students in solving problems on statistical material are lack of understanding of concepts, completion steps, incomplete mastery of the material, and errors in calculations. In addition, during the current pandemic, there are other non-technical obstacles such as the difficulty of accessing the internet for students living in remote areas.

References

Amalia, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas IX di Cimahi Pada Pokok Bahasan Statistika. Jurnal Equation, 3(1), 57–64.

Ardiyanto, R. (2018). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA YANG BERKAITAN DENGAN SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL PADA KELAS VIII DI SMP MUHAMMADIYAH 5 SURAKARTA TAHUN AJARAN 2016/2017.

Aripin, U., Purwasih, R., Dwi, F., & Santana, T. (2020). Transfer Iptek Mathematic Realistic Worksheet Berbasis Information and Communication Technology Kepada Guru-Guru SDIT Dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Matematis Pada Konsep Geometris. 5(1).

Effendi, R. (2017). Konsep Revisi Taksonomi Bloom dan Implementasinya pada Pelajaran Matematika SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2, 72–78.

Fitri, A. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Statistika Dasar Bermuatan Pendidikan Karakter dengan Metode Problem Based Learning. Jpp, 1(2), 159–165.

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496–503. https://doi.org/10.1093/fampra/cmy005

Katon, K. S., & Arigiyati, T. A. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Polya Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 0(0), 576–580.

Khadijah, I. N. A., Maya, R., & Setiawan, W. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Statistika. JPMI Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(6), 1095–1104.

Kristofora, M., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dengan Menggunakan Langkah Polya Siswa Kelas Vii Smp. Prisma, 6(1), 9–16. https://doi.org/10.35194/jp.v6i1.24

Mediyani, D., & Mahtuum, Z. A. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal materi statistika pada siswa smp kelas viii 1,2. 3(4), 385–392. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.385-384

Purwasih, R., Aripin, U., Fitrianna, A. Y., Studi, P., & Matematika, P. (2018). Implementasi Pembelajaran Worksheet Berbasis ICT Untuk Peningkatan Kemampuan High Order Mathematical Thinking (HOMT) Siswa SMP. 7(1), 57–65.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA SMP DI BANDUNG BARAT. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1). https://doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2981

Syarifudin, A. S. (2020). IMPELEMENTASI PEMBELAJARAN DARING UNTUK MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN SEBAGAI DAMPAK DITERAPKANNYA SOCIAL DISTANCING. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). STUDY AT HOME: ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA PADA PROSES PEMBELAJARAN DARING. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20–26. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v1i1.252

Widjayanti, W. R., Masfingatin, T., & Setyansah, R. K. (2018). MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS ANIMASI PADA MATERI STATISTIKA UNTUK SISWA KELAS 7 SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 101–112. https://doi.org/10.22342/jpm.13.1.6294.101-112

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-29

Issue

Section

Articles