ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA SCRATCH

Authors

  • Nabila Aulia Chaerunnisa IKIP Siliwangi
  • Martin Bernard IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

interest in learning, scratch

Abstract

This research was conducted to analyze the learning interest of elementary school students in learning mathematics using scratch media. The research used descriptive qualitative method. The research subjects were 15 elementary school students in Cimahi for the 2020-2021 school year. The research provides a test instrument with the provision of a student learning interest scale questionnaire, test and interviews. Scratch is a programming language that can be used as a learning medium in the form of games, quizzes, animations and others. The result indicate of the questionnaire data, students' interest in learning has a percentage of 73.25%. All data in this research were processed using Microsoft Excel by finding average of indicator of student interest in learning. Baesed on the result of this research, it was shown that elementary school students’s interest in learning mathematic using scratch falled into strong category.

References

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran.

Aripin, U., Setiawan, W., Hendriana, H., & Masruroh, A. A. (2020). (2020). ASGAR (animasi software geogebra dan alat peraga) untuk mendukung proses pembelajaran matematika di kelas 9. Jurnal SOLMA, 2, 354–360.

Astini, N. K. S. (2020). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pembelajaran tingkat sekolah dasar pada masa pandemi covid-19. E-Journal Amlapura, 11(2), 13–25.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak covid-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di sekolah dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89

Harahap, K. N., & Surya, E. (2017). Kemampuan komunikasi matematika siswa dalam pembelajaran matematika.

Hartanti, D. (2019). Meningkatkan motivasi belajar siswa dengan media pembelajaran interaktif game kahoot berbasis hypermedia. 1(1).

Hendriana, H. (2014). (2014). Membangun kepercayaan diri siswa melalui pembelajaran matematika humanis. Academia.

Iskandar, S. F. R., & Raditya, A. (2017). Pengembangan bahan ajar project-based learning berbantuan scratch. Seminar Nasional Matematika Dan Aplikasinya, (2013), 167.

Istiqomah, I., & Nazif, A. (2019). (2019). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi siswa pada pembelajaran bahasa inggris di madrasah ibtidaiyah al khairiyah banjarbaru. darris. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 127–139.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis dan kepercayaan diri siswa smp melalui pendekatan open ended. Prisma, 6(2), 119–131.

Pratiwi, A. P., & Bernard, M. (2021). Analisis minat belajar siswa kelas v sekolah dasar pada materi satuan panjang dalam pembelajaran menggunakan media scratch. JPMI, 4(4), 891–898.

Rahmawati, N. S., Bungsu, T. K., Islamiah, I. D., & Setiawan, W. (2019). Analisis minat belajar siswa ma al-mubarok melalui pendekatan saintifik berbantuan aplikasi geogebra pada materi statistika dasar. Journal On Education, 01(03), 386–395.

Rasyidi, M. (2021). Pembelajaran daring di masa covid-19 terhadap minat belajar mahasiswa institut pendidikan nusantara global. JURNAL ILMIAH GLOBAL EDUCATION, 2(1), 1–7.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). impak minat dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 79–92.

Setiana, S. (2013). Peningkatan hasil belajar matematika dengan model pembelajaran kooperatif tipe course review horay.

Suharni, & Purwanti. (2019). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 73–82. https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i1.89

Sutikno, S., Susilo, S., & Hardiyanto, W. (2019). Pelatihan pemanfaatan scratch sebagai media pembelajaran. Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, 2(16), 173–178. Retrieved from https://scholar.google.com/scholar?client=firefox-b-d&um=1&ie=UTF-8&lr&q=related:iHi6nTJljT-MvM:scholar.google.com/

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-29

Issue

Section

Articles