MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN SAINTIFIK PADA MASA PANDEMI COVID-19

Authors

  • Siti Rismalasari Ikip Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Independence Learning, Learning Outcomes

Abstract

This research is a type of classroom action research that aims to examine the improvement of independence learning and the results of mathematics learning of junior high school students on the  transformation material. The scientific approach is used as one of the learning approaches so that there is an increase in student independence learning and the results of students' math learning. This research was conducted at  MTS Negeri Cimahi involving 31 students. The research implementation was designed in two cycles consisting of cycle I and cycle II. Each cycle is carried out in 2 meetings each. The results of this study indicate an increase in students' learning independence and the results of students' math learning , as seen in the first and second cycle tests, there is an increase in independence learning and the results of students' math learning. Therefore, scientific approaches can be used in mathematics learning conducted online during the Covid-19 pandemic.

References

Abdullah, A. W., Achmad, N., & Fahrudin, N. C. (2020). Deskripsi Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Daring pada Pokok Pembahasan Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Euler: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 8(2), 36–41.

Artanti, F., & Lestari, T. K. (2017). Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Model Discovery Learning di MAN 3 Yogyakarta. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya II, 190–300.

Dewi, N., Asifa, S. N., & Zanthy, L. S. (2020). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap hasil Belajar Matematika. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 48–54.

Fauzan, G. A., & Arifin, U. (2018). Penerapan ICE Breaking dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa VIII B SMP Bina Harapan Bangsa. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, X(X), 17–24.

Gusnita, Melisa, & Delyana, H. (2021). Kemandirian Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Square. Jurnal BSIS, 3(2), 286–196.

Hendriana, H., & Afrilianto, M. (2017). Langkah Praktis Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru. Bandung: PT Refika Aditama.

Indah, R. P., & Farida, A. (2021). Pengaruh Kemandirian Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Derivat, 8(1), 41–47.

Julaeha, S., & Baist, A. (2019). Hubungan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Siswa SMK Kelas XII pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Analisa, 5(2), 103–108.

Kurniawan, I. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Persamaan Garis Lurus dengan Pendekatan Saintifik Menggunakan Media Edmodo. Pasundan Jurnal Of Mathematics Education, 6(2), 128–134.

Larasati, I., Joharman, & Salimi, M. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Buluspesantren. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 125–135.

Oktaviani, U., & Dkk. (2020). Indentifikasi Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Matematika Peserta Didik di SMK Negeri 1 Tonjong. Jural Math Locus: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 1(1), 1–6.

Purbawati, C., Rahmawati, L. A., Hidayah, L. N., & Sari, L. (2020). Tingkat Partisipasi Siswa Sekolah Menengah Pertama dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1101–108).

Sofianti, F., & Afrilianto, M. (2021). Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Menumbuhkan Kemandirian Belajar pada Siswa SMK Kelas XI. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(3), 667–674.

Syahrir. (2019). Penggunaan Pendekatan Saintifik dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Mandala, 5(2), 108–113.

Warmi, A., Adirakasiwi, A. G., & Santoso, E. (2020). Motivasi dan Kemandirian Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19 (Studi pada Siswa Kelas VII SMPN 3 Karawang Tahun Pelajaran 2019-2020). Jurnal Education and Development, 8(3), 197–201.

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-29

Issue

Section

Articles