ANALISIS KESALAHAN SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN MATERI TEOREMA PYTHAGORAS

Authors

  • Dadang Anugrah Pangestu IKIP Siliwangi
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Error Analysis, Pythagoras Theorem

Abstract

This research was conducted to describe the mistakes made by students in the Pythagorean theorem materials when solving mathematical problems. This study was conducted using a qualitative description method in an MTs school in West Bandung District, where there are as many as 20 students in Class VIII A. This study uses descriptive tests to collect data. The stage of drawing conclusions is completed through data analysis, data collection and data simplification. The result of calculating the student's answer is part of the data processing technology. Then get the result that students have wrong answers when reducing data. The common mistakes made by students include errors in arithmetic operations, errors in conceptual understanding, errors in students' rush to answer questions that do not match the completion of the steps, and errors in understanding the language of the question.

References

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik Dan Kepercayaan Diri Siswa Smp. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(1), 25.

Ario, M. (2016). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMK Setelah Mengikuti Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Ilmiah Edu Research, 5(2), 125–134.

Chintia, M., Amelia, R., & Fitriani, N. (2021). RUANG SISI DATAR. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(3), 579–586.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., Setyadi, D., Kristen, U., & Wacana, S. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 03(02), 315–322.

Firdaus, E. F., Amalia, S. R., & Zumeira, A. F. –. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Tahapan Kastolan dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Dialektika Pendidikan Matematika, 8(1), 542–558.

Gunawan, A. (2018). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas V Sdn 59 Kota Bengkulu. Jurnal PGSD, 9(2), 216–225.

Hasan, N. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Cerita Terkait Teorema Pythagoras. Jurnal Pendidikan, 4(4), 468–477.

Herawati, E., & Kadarisma, G. (2021). Analisis kesulitan siswa smp kelas vii dalam menyelesaikan soal operasi aljabar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(2), 355–364.

Kurniawan, A., & Fitriani, N. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal aritmatika sosial. Journal on Education, 02(02), 225–232.

Matrahim, L. O. A., Suhar, S., Busnawir, B., & Arvyaty, A. (2019). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 150.

Mediyani, D., & Mahtum, Z. A. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Statistika pada Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(4), 385–392.

Mulyanti, N. R., Yani, N., & Amelia, R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Pada Materi Teorema Phytagoras. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 415.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Smp Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131.

Putra, H. D., Putri, A., Lathifah, A. N., & Mustika, C. Z. (2018). Kemampuan Mengidentifikasi Kecukupan Data pada Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa MTs. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 48.

Resliana, E. D., & Nurmeidina, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pemahaman Konsep Teorema Phytagoras. Konferensi Nasional Pendidikan I.

Rohmah, L., Handono, S., & Yushardi. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Fisika Berdasarkan Polya Pada Pokok Bahasan Fluida Statis di Sman Jember. Jurnal Pembelajaran Fiisika, 7(4), 328–333.

Rudyanto, H. E. (2017). Pengaruh Kemampuan Membaca Pemahaman Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Pokok Bahasan Soal Cerita Kelas IV. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(2), 175–182.

Sari, A. M., Susanti, N., & Rahayu, C. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Aritmatika Sosial Kelas VII. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 4(2), 61–68.

Sari, W. P., Purwasi, L. A., & Yanto, Y. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Teorema Pythagoras. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(2), 387–401.

Setiawan, Y. B., Hapizah, H., & Hiltrimartin, C. (2018). Kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal Olimpiade SMP konten aljabar Students ’ error in solving junior high school Olympiad problem on algebra content. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 233–243.

Wahyuni, A. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 67.

Yadrika, G., Amelia, S., Roza, Y., & ... (2019). Analisis Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Teorema Pythagoras Dan Lingkaran. … Matematika), 12(2), 195–212.

Yusmin, E. (2017). Kesulitan Belajar Siswapada Pelajaran Matematika (Rangkuman Dengan Pendekatan Meta-Ethnography). Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 9(1), 2119–2136.

Zain, A. N., Supardi, L., Lanya, H., Studi, P., Matematika, P., Madura, U., & Matematika, S. (2017). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan materi trigonometri 1,2,3. Sigma, 3, 12–16.

Zulyanty, M. (2019). Newman Error Analysis Siswa Madrasah dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 379–388

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-23

Issue

Section

Articles