PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP.MATEMATIS DENGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN ELPSA MELALUI MEDIA DART BOARD MATH

Authors

  • Diana Yonika Sari Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Achi Rinaldi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Siska Andriani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Understanding of Mathematical Concepts, ELPSA Learning Model, Dart Board Math Media

Abstract

The purpose of this study was to determine the ability to increase understanding of mathematical concepts of SMP Negeri 4 Natar students by applying the ELPSA learning model, ELPSA learning model through dart board math media and conventional learning models. The method in this study is a quantitative method using Quasy Experimental research and the research design used is Pretest-Posttest Control Group Design. The normality test used the Liliefors method, the homogeneity test used the Bartlett method. The N-Gain test is used to see the increase in the ability to understand mathematical concepts. Hypothesis testing using the one-way ANOVA test was continued using the Scheffe test (follow-up test) using a significant level of 5% or 0.05 and it can be concluded that increasing understanding of mathematical concepts applied by the ELPSA learning model through dart board math is better than increasing understanding of mathematical concepts who were treated with the ELPSA learning model and the conventional learning model.

References

Adi Wijaya. (2014). Pengenalan Desain Pembelajaran ELPSA (Experience, Language, Pictures, Symbol, Application). Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK).

Farida. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Heuristic Vee Terhadap Kemampuan Konsep Matematis Peserta Didik. Aljabar Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 6, no, 113.

Hidayat, I. S., & Wiyono, A. (2015). Perbedaan Belajar Siswa Kelas X-TGB Antara Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dan Pembelajaran Konvensional Pada Mata Pelajaran Konstruksi Bangunan. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1, 50–58.

Isrok’atun, & Amelia Rosmala. (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika (Cetakan ke). Jakarta: Bumi Aksara.

Kaharuddin Andi, & Hajeniati Nining. (2020). Pembelajaran Inovatif & Variatif Pedoman untuk Penelitian PTK dan Eksperimen (Cetakan 1). Gowa- Sulawesi Selatan: Pusaka Almaida.

Listiani, D., & Prihatnani, E. (2018). Pengembangan media pembelajaran dart board math bagi siswa kelas VII SMP. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 21–33. https://doi.org/10.33654/math.v4i1.80

Manda Tama Arfani, Rinaldi Achi, & Andriani Siska. (2018). Pemahaman Konsep Peserta Didik dengan Menggunakan Graded Response Models (GRM). Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 91. https://doi.org/10.24042/djm.v1i1.2041

Mustakim, M. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Datar Segiempat Melalui Model Pembelajaran Elpsa Dengan Permainan Ksd Bagi Siswa Kelas Vii a Smpn 2 Patean Kendal Semester 2 Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan, 17(1), 22–44. https://doi.org/10.33830/jp.v17i1.255.2016

Netriwati, & Lena, M. S. (2018). Media Pembelajaran Matemarika.

Nila Kesumawati. (2008). Seminar Matematika dan Pendidikan Matematika. 229–235.

Ninda Ayu Putri Cahyani, Bariyyah, K., & Latifah, L. (2017). Efektivitas Teknik Permainan Simulasi dengan Menggunakan Media Dart Boarduntuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIIC SMP Negeri 2 Tegal Siwalan Probolinggo. Jurnal Konseling Indonesia, 3(1), 1–27.

Novianti, Akhyar, O., & Mashuri, M. T. (2018). Pengaruh Media Dart Board Terhadap Minat Belajar Kimia Siswa Pada Materi Koloid di Kelas XI SMA Negeri 12 Banjarmasin. Dalton : Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 1(November), 29–33.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Purwanti, R. D., Pratiwi, D. D., & Rinaldi, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan GeoGebra Terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 115–122. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i1.137

Rinaldi, A., Novalia, & Syazali, M. (2020). Statistika Inferensial untuk Ilmu Sosial dan Pendidikan (Ke-1). Bandar Lampung: PT Penerbit IPB Press.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (ke-22). Bandung: ALFABETA.

Wikasari, A., Suarsana, I. M., & I Gusti Nyoman Yudi Hartawan. (2020). Penerapan Model Pembelajaran ELPSA Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, Vol. 4, no, 308.

Yuna Agsa, Y. (2018). Modul Pembelajaran Scramble Dan Time Token Arends (TTA) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Uin Raden Intan Lampung,p-ISSN: 2579-941X e-ISSN: 2579-9444, 476.

Downloads

Published

2021-11-20

Issue

Section

Articles