ANALISIS KESULITAN SISWA MTS PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR

Authors

  • Rida Siti Saripah IKIP Siliwangi
  • Aflich Yusnita Fitrianna IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Build Flat Side Room, Student Difficulty

Abstract

This research was conducted with the aim of analyzing students' difficulties in the material on the flat side. Using a qualitative descriptive research method with samples from this study, 10 students of class VIII MTs Darul Falah for the 2020-2021 academic year. For data collection using instruments in the form of 5 items that have been adjusted to the indicators. Furthermore, student answers are analyzed to find out student errors based on predetermined indicators. Of the five indicators, there are three indicators belonging to the highest level of difficulty, namely the indicator for calculating the volume of the prism, the indicator for analyzing problems related to the volume of the pyramid and the indicator for analyzing problems related to the area of the beam. The percentages are 81.63%, 91.83% and 79%, respectively. With the following error factors: (1) memorizing the formula without understanding the concept of solving the problem; (2) the difficulty of students in sketching problem solving; (3) students' carelessness in calculating math problems; (4) students' lack of accuracy in solving mathematical problems.

References

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis kemampuan koneksi matematik dan kepercayaan diri siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(1), 25–32.

Arifah, U., & Saefudin, A. A. (2017). Menumbuhkambangkan kemampuan pemahaman konsep matematika dengan menggunakan model pembelajaran guided discovery. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3), 263–272. https://doi.org/10.30738/.v5i3.1251

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan pembelajaran berbasis alternative solutions worksheet untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematik. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 225. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i2.989

Chintia, M., Amelia, R., & Fitriani, N. (2021). Analisis kesulitan siswa pada materi bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(3), 579–586. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.579-586

Diana, Fitriani, N., & Amelia, R. (2021). Sistem persamaan linear dua variabel: ditinjau dari analisis kesalahan siswa mts kelas viii pada pembelajaran daring. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 985–992. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.985-992

Firdaus, E. F., Amalia, S. R., & Zumeira, A. F. –. (2021). Analisis kesalahan siswa berdasarkan tahapan kastolan dalam menyelesaikan soal matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 542–558.

Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Di Smp Negeri 12 Bandung. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 18–30. https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1766

Juanti, S., Karolina, R., & Zanthy, L. S. (2021). Analisis kesulitan dalam menyelesaikan soal geometri pokok bahasan bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(2), 239–248. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.239-248

Kurniawan, H. S. (2018). Kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal matematika materi bangun ruang sisi datar berdasarkan pemahaman konsep pada kelas viii. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta. https://core.ac.uk/download/pdf/160604704.pdf

Lestari, R. S., Rohaeti, E. E., & Purwasih, R. (2018). Profil kemampuan koneksi matematis siswa smp dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar ditinjau dari kemampuan dasar. JIPMat, 3(1), 51–58. https://doi.org/10.26877/jipmat.v3i1.2220

Rahmawati, C.-, & Zhanty, L. S. (2019). Analisis kemampuan komunikasi siswa menengah terhadap resiliensi matematis. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(3), 147. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i3.p147-154

Septianti, H., & Haerudin. (2019). Analisis kesulitan belajar siswa sekolah menengah pertama dalam pembelajaran matematika menggunakan pendekatan saintific. Sesiomadika, 1066–1070.

Setiana, N. P., Fitriani, N., & Amelia, R. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Trigonometri Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa. JPMI(Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 899–910. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.899-910

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis kesulitan belajar matematika siswa kelas v sekolah dasar kota balikpapan pada materi satuan waktu tahun ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-23

Issue

Section

Articles