ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL BANGUN RUANG SISI DATAR

Authors

  • Ratih Pratiwi IKIP Siliwangi
  • Ika Wahyu Anita IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Error Analysis, Build Flat Side Space

Abstract

The study was conducted to analyze students errors when solving problems with flat side space. The method used in this research is descriptive qualitative. The research subjects were 25 grade IX students from SMP Negeri 10 Cimahi for the 2020-2021 academic year. In the data collection stage, the researcher gave a description of the questions to the students, then corrected the results of the students answers, then analyzed some of the students answers as a sample. The percentage results show that the largest percentage of student error answers number 2 is 68% while the lowest percentage number 4 is 8%. The results of the study of student errors that often occur are confusion when solving problems because they do not understand the questions, are less careful when reading questions and are less careful when calculating and forgetting formulas. The contributing factor: students do not master the concept, only refers to memorizing formulas without knowing the origin of the BRSD formula which causes students to override basic concepts and lack mastery of prerequisite materials.

References

Arifin, U., Purwasih, R., & Santana, F. D. T. (2020). Transfer Iptek Mathematic Realistic Worksheet Berbasis ICT Kepada Guru-Guru SDIT dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Matematis pada Konsep Geometris. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 5(1), 380–387. https://doi.org/10.21067/jpm.v5i1.3548

Destiana, O., Sumarni, & Adiastuti, N. (2020). Developing Geometry Side Flat Learning Devices With a Contructivist Appoarch Base on Mathematical. M a T H L I N E Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 128–145.

Firdaus, E. F., Amalia, S. R., & Zumeira, A. F. –. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Tahapan Kastolan dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 542–558.

Fitriatien, S. R. (2019). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Newman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 53–64. https://doi.org/10.26877/jipmat.v4i1.3550

Hasan, N., Subanji, & Sukorianto. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Cerita Terkait Teorema Pythagoras. Jurnal Pendidikan, 4(4), 468–477.

Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Di Smp Negeri 12 Bandung. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 18–30. https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1766

Hudanagara, M. A., & Anita, I. W. (2018). Analisis Kesulitan Yang Dialami Siswa SMP Pada Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Pokok Bahasan Segitiga Dan Segiempat. Jurnal Silogisme, 3(1), 14–20.

Indra, C., Fiqri, A., & Muhsetyo, G. (2016). Studi Kasus Kesalahan Siswa Dalam. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 280–290.

Istiani, A., & Hidayatulloh. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 129–135. https://proceedings.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/view/30

Kurniawan, A., & Fitriani, N. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Journal on Education, 2(2), 225–232. https://doi.org/10.36709/jpm.v11i1.10022

Nursyamsiah, G., Savitri, S., Yuspriyati, D. N., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kesulitan siswa SMP kelas VIII dalam menyelesaikan soal materi bangun ruang sisi datar. Maju, 7(1), 98–102.

Sari, A. M., Susanti, N., & Rahayu, C. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita materi aritmatika sosial kelas VII. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 4(2), 61–68.

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24–32. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852

Yunia, N., & Zanthy, L. S. (2020). Kesalahan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Aritmatika Sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 105–116. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3206

Zanthy, L. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau Dari Latar Belakang Pilihan Jurusan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Di STKIP Siliwangi Bandung. Teorema, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.25157/.v1i1.540

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-29

Issue

Section

Articles