PENGARUH MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.10510Keywords:
Stimulus, Motivation, Learning OutcomesAbstract
The Covid-19 pandemic has led to distance learning (PJJ). This results in a lack of student motivation which leads to a decrease in learning outcomes. This study aims to increase students' learning motivation in the form of providing motivational videos. This study used purposive sampling with 10 students of class VII-B at SMPN 1 Margaasih. The researcher also uses Kemmis and Taggart's research model and the data collection technique used is the Likert Scale Technique. The analytical technique used is by distributing a learning motivation questionnaire. After being given a motivational video, learning outcomes are directly proportional to the results of learning motivation. With the results of the research Cycle 1 is 40%, Cycle 2 is 80%, and Cycle 3 is 100%. From this research, the researcher concludes that learning motivation affects learning outcomes.
References
Alifah, N., & Aripin, U. (2018). Proses Berpikir Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Matematik Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Dependent Dan Field Independent. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 505–512. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p505-512
Amir, M. T. (2016). Inovasi pendidikan melalui problem based learning. Prenada Media.
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 206–212. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Arief, H. S., & Sudin, A. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Pendekatan Problem-Based Learning (Pbl). Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 141–150.
Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa Smp Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120–127. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171
Damiati. (2022). Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Gambar dan Video pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1), 109–120.
Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5–11. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599
Husnidar, H., & Hayati, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 2(2), 67–72. https://doi.org/10.51179/asimetris.v2i2.811
Isabela, Miftahus Surur, Y. P. (2021). Penerapan Model PBL(Problem Based Learning) untuk Meningkatkan Kemampuan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2729–2739.
Maemunah Sa’diyah, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Website Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Man 1 Kota Bogor. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 4(2), 547–553. https://doi.org/10.32696/jp2sh.v4i2.338
Mustaqim, I. (2020). Pengaruh Kompetensi Dosen, Kurikulum Dan Motivasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 1(1), 63–75. https://doi.org/10.47467/reslaj.v1i1.67
Novalinda, E., Kantun, S., & Widodo, J. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntansi Semester Ganjil Smk Pgri 5 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(2), 115. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6456
Paloloang, M. F. B. (2014). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Panjang Garis Singgung Persekutuan Dua Lingkaran Di Kelas Viii Smp Negeri 19 Palu. Medicine, 2, 69–82.
Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. CV. Pilar Nusantara.
Rangkuti, N., Turmudi, T., & Abdussakir, A. (2021). Pengaruh Efikasi Diri dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(3), 283. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i3.415
Sadirman, A. M., & Lestringsih, A. D. (2014). Sejarah Indonesia Untuk SMA/MA SMK/MAK Kelas X1 Semester 1. Jakarta: Ke-Mendikbud, 3, 215–218.
Surya, Y. F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 016 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38–53.
Wahidmurni. (2018). Pengembangan penilaian untuk mengukur kemampuan berpikir tingkat tinggi (Higher Order Thinking Skills/HOTS). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(1), 1–19.