ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL OPERASI BENTUK ALJABAR BERDASARKAN TEORI KASTOLAN
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.11203Keywords:
Error Analysis, Mathematics, Algebraic Operations, Kastolan TheoryAbstract
The purpose of this research is to find out students' mistakes in solving algebraic operations according to Kastolan's theory. In this study used a qualitative descriptive method with the research subject of class VII in one of the MTs in West Bandung Regency with a total of 20 students consisting of 9 girls and 11 boys. The data collection technique was carried out in the form of a written test consisting of 5 description questionsFrom the results of the analysis of student errors based on Kastolan theory, there are several types of Kastolan errors overall, namely: 1) the type of conceptual error is 60%, this type of error is included in the high category 2) the type of procedural error is 40%sufficient category and 3) the type of technical error by 30% this type of error is included in the low category. Based on the results of the analysis that has been obtained from students' answers, the cause of the errors that exist in each of these errors is an error in making mathematical models, students do not show completion strategies and students' lack of ability to perform arithmetic operations.
References
Aditya Cahyani, C., & Sutriyono, S. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Operasi Penjumlahan dan Pengurangan Bentuk Aljabar Bagi Siswa Kelas VII SMP Kristen 2 Salatiga. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(1), 26. https://doi.org/10.31764/jtam.v2i1.257
Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa Smp Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120–127. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171
Ayuningsih, R., Setyowati, R. D., & Utami, R. E. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Program Linear Berdasarkan Teori Kesalahan Kastolan. 2(6), 510–518.
Ilmiyah, L., Purnama, S., & Mayangsari, S. N. (2018). Analisis Kesalahan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 105–115. https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i1a9.2018
Juliana, H. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa MTs Kelas IX di Bandung Barat Dalam Menyelesaikan Soal Materi Statistika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 183–192. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.172
Kartika, Y. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas vii smp pada materi bentuk aljabar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 777–785.
Kurniasari, Y., Sugandi, A. I., & Sariningsih, R. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Kelas X SMA Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Nilai Mutlak. 4(6), 1561–1568. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.1023-1032
Mauliandri, R., & Kartini. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan Dalam Pada Siswa Smp. Magister Pendidikan Matematika , Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan , Universitas Riau Magister Pendidikan Matematika , Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan , Universitas Riau, 9(2), 2.
Najwa, W. A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Penjumlahan Bilangan Bulat Berdasarkan Teori Kastolan. Jurnal Sekolah Dasar, 6(1), 77–83. https://doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v6i1.1288
Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Smp Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.122
Pujilestari. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Sma Materi Operasi Aljabar Bentuk Pangkat Dan Akar. Jisp, 2(1), 226–232.
Ramadhani, A. N. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII SMP Pada Materi Aljabar serta Proses Scaffolding-nya. JURNAL SILOGISME : Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 1(1), 11. https://doi.org/10.24269/js.v1i1.243
Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas Vii. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1135-1142
Septiahani, A., Melisari, M., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMK dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 311–322. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.644
Sugiarti, L. (2018). Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bentuk Aljabar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 323–330.
Sulistyaningsih, A., & Rakhmawati, E. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan Dalam Pemecahan Masalah Matematika. 123–130.
Yadrika, G., Amelia, S., & Roza, Y. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Teorema Pythagoras Dan Lingkaran. Matematika, 12(2), 195–212. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/6157
Yusnia, D., & Fitriyani, H. (2010). Identifikasi Kesalahan Siswa Menggunakan Newman’ S Error Analysis ( NEA ) Pada Pemecahan Masalah Operasi Hitung Bentuk Aljabar Penelitian yang dilakukan oleh Nerida F ., Ellerton & Clements ( 1996 ) menyimpulkan bahwa ( a ) 70 % dari semua kesalahan yang . 78–83.