Pengaruh penggunaan bahan ajar liveworksheets dengan pendekatan saintifik untuk kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada pembelajaran materi statistika SMP

Authors

  • Wina Agustiana IKIP Siliwangi
  • Chandra Novtiar IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i6.20756

Keywords:

Teaching materials, Mathematical problem solving, Liveworksheets, Statistics

Abstract

The aim of this research is to examine the effect of using Liveworksheets-based teaching materials in improving mathematical problem solving abilities in statistics material for class VIII junior high school students. The research method used is descriptive qualitative method. The research subjects for this study were class VIII students at SMPN 15 Cimahi consisting of 25 students. The results of this research show that the use of Liveworksheets based teaching materials can improve mathematical problem solving abilities, as evidenced by the average increase in students' mathematical problem solving ability tests before the use of the teaching materials demonstrated, which is equal to 27.20 and after use, teaching materials equivalent to 70.00. Not only that, this study influences students' mathematical problem solving abilities, seen from the results of the t-sample test calculation related to the paired-sample T-test analysis of the two-sided test. The values ​​obtained are tcount = 13,833 and ttable = 1.7109 for a significance level of 5% with df = 24, where 13.833 ≥ 1.7109.

References

Erny, Haji, S., & Widada, W. (2017). Pengaruh pendekatan saintifik pada pembelajaran matematika terhadap kemampuan pemecahan masalah dan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa kelas X IPA SMA Negeri 1 Kepahiang. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6(7), 84–95. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/jpmr.v2i1.3088

Ghozali, I. (2017). Pendekatan scientific learning dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Pedagogik, 04(01), 1–13.

Handayani, T. T., Trisnawati, & Rhosyida, N. (2022). Peningkatan hasil belajar matematika menggunakan Liveworksheet pada siswa kelas V SD Negeri 1 Wiro. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2022, 12–18.

Hariyati, D. P., & Rachmadyanti, P. (2022). Pengembangan bahan ajar berbasis Liveworksheet untuk siswa sekolah dasar kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(7), 1473–1483.

Kumaidi, & Manfaat, B. (2020). Pengantar Metode Statistika: Teori dan perapannya dalam penelitian bidang pendidikan dan psikologi (4th ed.). EDUVISION.

Latifah, T., & Afriansyah, E. A. (2021). Kesulitan dalam kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 3(2), 134–150.

Lestari, E. T. (2020). Pendekatan saintifik di sekolah dasar (1st ed.). Deepublish.

Novtiar, C., & Ghani, N. A. Al. (2023). Pengembangan bahan ajar berbantuan vba Powerpoint dalam mendukung kemampuan pemecahan masalah siswa. JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 9(1), 175–190. https://doi.org/10.33222/jumlahku.v9i1.2890

Nuralam, & Eliyana. (2018). Penerapan pendekatan saintifik terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika di SMAN 1 Darul Imarah Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Didaktika, 18(1), 64-76. https://doi.org/10.22373/jid.v18i1.3085

Nurlaila, M., Agus, R. N., & Lestari, I. (2022). Pengembangan LKPD interaktif menggunakan Liveworksheets untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis aiswa. Journal Abacus, 3(1), 50–62.

Prabowo, A. (2021). Penggunaan Liveworksheet dengan aplikasi berbasis web untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendiidkan Dan Teknologi Indonesia, 1(10), 383–388. https://doi.org/10.52436/1.jpti.87

Rafianti, I., Setiani, Y., & Yandari, I. A. V. (2018). Pengembangan bahan ajar interaktif tutorial dalam pembelajaran matematika siswa SMP. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(2), 119-128. https://doi.org/10.30870/jppm.v11i2.3759

Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 19–30. https://doi.org/10.35438/inomatika.v4i1.279

Susilana, R., & Ihsan, H. (2014). Pendekatan saintifik dalam implementasi kurikulum 2013 berdasarkan kajian teori psikologi belajar. Edutech, 1(2), 178–183. https://doi.org/10.17509/edutech.v13i2.3095

Yusuf, Y., Titat, N., & Yuliawati, T. (2017). Analisis hambatan belajar (Learning Obstacle) siswa SMP pada materi statistika. Aksioma, 8(1), 86-. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1509

Downloads

Published

2024-01-26

Issue

Section

Articles