ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL SEGIEMPAT DAN SEGITIGA

Authors

  • Sipa Sipa IKIP SILIWANGI
  • Indah Puspita Sari IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Error analysis, Mathematics, Square and Triangle

Abstract

The purpose of this study is to be able to explain the various types of errors when completing the quadrilateral and triangle tests. In this study using a qualitative descriptivemethod. This study was followed by the state junior high school students of 5 Cipongkor class VIII the number of which was 24 people. The test  instrument used is in the form of 6 questions in the form of a description. The data collected in this study are tests and documentation. Based on the analysis that has been carried out the results obtained are 1) misunderstood the language quadrilaterals and triangles 2) quadrilaterals and triangle concept error 3) errors in principle. Of all kinds of errors students make more mistakes when when working on questions namely errors in understanding the language of the questions.

References

Aisyah, P. N., Khasanah, S. U. N., Yuliani, A., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Mada Materi Segiempat Dan Segitiga. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 1025–1036.

Aprilianti, Y., & Zanthy, L. S. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematik Siswa SMP Pada Meri Segiempat Dan Segitiga. Journal On Education, 01(02), 524–532.

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Matematik. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 6(2), 225–233.

Endu, M. U., & Nina, M. G. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Smp Dalam Menyatakan Peristiwa Sehari-Hari Dan Menurunkan Rumus Luas Bangun Datar Segiempat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(1), 51–56.

Jumiati, Y., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(1), 11–18. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p11-18

Kurniawan, A., Setiawan, D., & Hidayat, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berbantuan Soal Kontekstual Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(5), 271–282.

Muzaky, M. F. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Materi Segitiga Dan Segiempat. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 1(1).

Putra, H. D., Anggeraeni, W., Putri, S., Fitriana, U., & Andayani, F. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self-Confidence Siswa. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 60–70.

Rohmah, A. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa MTs Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 433–442. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.433-442

Safitri, F. A., Sugiarti, T., & Jember, U. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Berdasarkan Newman’s Error Analysis (NEA). Jurnal Profesi Keguruan, 5(1), 42–49.

Sari, I. P., & Nurjaman, A. (2019). Pengembangan Local Instruction Theory Pada Materi Segitiga Dan Segiempat Terhadap Kemampuan Representasi Matematik Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(2), 95–100.

Sukmawati, S., & Amelia, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Materi Segiempat Berdasarkan Teori Nolting. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 423–432. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.423-432

Sumiati, A., & Agustini, Y. (2020). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Segiempat Dan Segitiga Siswa SMP Kelas VIII Di Cianjur. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika Volume, 04(01), 321–330.

Syadiah, S., Yuliant, & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Soal Segitiga Dan Segiempat. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(September), 263–270.

Yusuf, A., & Fitriani, N. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Linear Dua Variabel Di SMPN 1 Campaka Mulya-Cianjur. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(1), 59–68. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p59-68

Zein, H., & Roesdiana, L. (2019). Analisis Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bangun Batar Segiempat Kelas VII. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 787–795

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-29

Issue

Section

Articles