KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA DITINJAU DARI KONSENTRASI BELAJAR PADA MATERI STATISTIKA DASAR
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.p%25pKeywords:
Concentration of Learning, Statistics, Understanding Mathematical ConceptAbstract
The purpose of this article is to describe student’s mathematical understanding concept abilities based on concentration of learning. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The subjects of this study were students of class VIII at one of junior high schools in Karawang and then choose 3 people based on considerations made by researchers through purposive sampling and through the levels concentration of learning, namely high, medium, and low. Data collection techniques in this study used a mathematical understanding concept abilities test, and concentration of learning questionnaires. The results of the study based on the analysis that has been done show that: students in the category of high learning concentration can fulfillall indicators of the ability understanding mathematical concepts, students in the category of middle learning concentration can fulfill 2 indicators of the ability understanding mathematical concepts, and students in the category of low learning concentration can fulfill 1 indicator of the ability understanding mathematical concepts.
References
Adriani, W., Syamsurizal, Selaras, G. H., & Yogica, R. (2019). Identifikasi Tingkat Pemahaman Konsep Menggunakan Three-Tier. Atrium Pendidikan Biologi, 01(02), 1-8.
Afifah, S. (2019). Pengaruh Kejenuhan Belajar dan Interaksi Sosial Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa dengan Sistem Pesantren Modern di Samarinda. Psikoborneo : Jurnal Ilmiah Psikologi, 07(04), 965-972.
Ardilla, A., & Hartanto, S. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Matematika Siswa MTS Iskandar Muda Batam. Pythagoras : Jurnal Progam Studi Pendidikan Matematika, 06(02), 175-186.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arnidha, Y. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar dalam Penyelesaian Bangun Datar. JPGMI: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Multazam, 03(01), 53-61.
Aviana, R., & Hidayah, F. F. (2015). Pengaruh Tingat Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Daya Pemahaman Materi Pada Pembelajaran Kimia di SMA Negeri 2 Batang. JPS : Jurnal Pendidikan Sains, 03(01), 30-33.
Bella, Y., Suhendri, H., & Ningsih, R. (2019). Peranan Metode Pembelajaran The Power of Two Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Mercumatika: Junal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 03(02), 129-135.
Cahani, K., & Effendi, K. N. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Bangun Datar Segiempat. SJME, -.
Dahliah. (2017). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) di Kelas VII.2 SMP Negeri 1 Barru. Jurnal Saintifik, 01(01), 1-6.
Hasanah, U., Ahmad, R., & Karneli, Y. (2017). Efektivitas Layanan Penguasaan Konten untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. PROCEEDINGS ICES International Counseling and Education Seminar , 143-148.
Kholidah, I. R., & Sujadi, A. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal di SD Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 04(03), 428-431.
Lestari, F. (2018). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Dengan Menerapkan Pembelajaran Kontekstual Pada Pembelajaran IPA. Diakses tanggal 11 Juni 2020 dari http://eprints.umsida.ac.id/3110/.
NCTM. (2000). Principle and Standards for School Mathematic. Virginia: NCTM.
Nurhasanah, I. (2017). Efektivitas Model Pembeajaran Kumon Terhadap Konsentrasi Belajar dan Prestasi Bahasa Arab Siswa Sekolah Dasar (Studi Eksperimen Siswa Kelas V SD Muhammadiyah Sagan Yogyakarta). Tesis, Diakses tanggal 23 Juni 2020 dari http://digilib.uin-suka.ac.id/28215/.
Pujiati, Kanzunnudin, M., & Wanabuliandari, S. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV SDN3 Gemulung Pada Materi Pecahan. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 01(01), 37-41.
Syarifah, L. L. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika SMA II. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 57-71.
Yohanes, F., & Sutriyono. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Berdasarkan Taksonomi Bloom dalam Menyelesaikan Soal Keliling dan Luas Segitiga Bagi Siswa Kelas VIII. JPM: Jurnal Mitra Pendidikan, 02(01), 23-35.
Zaini, K. (2018). Penerapan Model Student Facilitator and Explaining (SFAE) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Aljabar Linier Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Equation , 111-120.